Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… CODA in Apeldoorn

  • 1 maand geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week vertelt Els Drummen, conservator bij CODA in Apeldoorn, over de kwetsbare en monumentale halssieraden van Dorothea Prühl.

Dorothea Prühl (Duitsland, 1937) is sieraadontwerper, edelsmid en docent. Haar sieraden zijn puur kwetsbaar en monumentaal tegelijk en technisch met grote precisie en vakmanschap uitgevoerd. Hout, titanium, goud, zilver, roestvrij staal en aluminium zijn de materialen die zij bij voorkeur gebruikt en in de loop der jaren is die voorkeur nauwelijks veranderd. Prühl heeft een unieke beeldtaal, die ook van grote betekenis is (geweest) voor haar studenten en collega’s.
Haar sublieme halssieraden balanceren op de scheidslijn tussen het figuratieve en het abstracte en dragen titels als ‘Motten’ (2012), ‘Vögel’ (1974) en ‘Tiere’ (1997). Door de reductie van de originele vorm zijn de resultaten vaak nauwelijks te herleiden naar de figuratieve oorsprong. Ze beschouwt haar sieraden als kunstobjecten met een eigen, intrinsieke waarde, maar ze maakt ze niet los van menselijke proporties, gedragingen en emoties.
Het werk van Dorothea Prühl maakt deel uit van de kerncollectie van CODA, de grootste museale collectie eigentijdse sieraden in Nederland. Het werk is nog tot en met 29 augustus in een bloemlezing in het museum te zien.

CODA, Vosselmanstraat 299, Apeldoorn, MK geldig, www.coda-apeldoorn.nl

Hoofdbeeld: Dorothea Pruhl, ‘Tiere’, 1997, hout en touw