Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… het Bonnefanten

  • 3 maanden geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week vertelt Paula van den Bosch, conservator bij het Bonnefanten in Maastricht, over het grimlachende meisje in de witte pyjama op het werk van Peter Doig.

“Op zaal is nu een collectiepresentatie van publiekslievelingen te zien. Daarin kan ‘Girl in White with Trees’ van Peter Doig (Edinburgh, 1959) niet ontbreken. Zijn krachtige, melancholische landschappen waarin uiteenlopende figuren als schimmen ronddolen, zijn ook wereldwijd topfavoriet en om die reden voor publieke musea veelal onbereikbaar geworden.
Doig kijkt als schilder naar klassieke voorbeelden zoals Matisse en Gauguin, maar zijn motieven en voorstellingen zijn altijd terug te voeren op een foto: een albumcover, een advertentie, een privéfoto. Het grimlachende meisje in de witte pyjama dat tussen de takken lijkt te zweven is gebaseerd op een foto van Doigs jongste van vijf dochters. Als kind liep zij gedurig weg en verstopte zich dan in het struikgewas tegenover hun Londense huis.
Musea toonden destijds nauwelijks belangstelling voor schilderkunst en het Bonnefanten bezit veel werk van de Nederlandse schilder René Daniëls, waarvan Doig een groot bewonderaar is. Dus zei hij ja, toen ik hem in 1999 vroeg voor een solotentoonstelling. In 2003 opende ‘Charley’s Space’, maar intussen was de interesse gewekt van grootinkoper Charles Saatchi en explodeerden de prijzen voor zijn doeken. Doig besloot toen het enige nog beschikbare doek, ‘Girl in White’, voor een symbolische som aan de collectie van het Bonnefanten over te doen.”

Bonnefanten, Avenue Ceramique 250, Maastricht, MK geldig, www.bonnefanten.nl

Hoofdbeeld: Peter Doig, ‘Girl in White with Trees’, 2001-02, olieverf op doek, 300 x 200 cm, collectie Bonnefanten, verworven met steun van het Mondriaan Fonds, ©Peter Doig, foto: Peter Cox/Bonnefanten