Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… het Dordrechts Museum

  • 8 maanden geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week verbaast Quirine van der Meer Mohr, conservator 19e eeuw van het Dordrechts Museum, zich over de hoorbare stilte in het werk van Willem Witsen.

“Dordrecht, door de eeuwen heen door kunstenaars zo schitterend verbeeld en vandaag de dag nog even pittoresk. Als topstuk uit de collectie van het Dordrechts Museum kies ik voor een verscholen gezicht op de stad, geschilderd door Willem Witsen (1860-1923).
Toen Witsen in 1898 in Dordrecht kwam, was de stad druk bezocht door kunstenaars uit binnen- en buitenland. Witsen trok zich er weinig van aan en zocht zijn onderwerpen op een onverwachte plek: de vervallen achtergevels aan de Voorstraatshaven. Voor dag en dauw voer hij met een roeiboot door de stille havens. Op regenachtige dagen was het er het mooist.
Met een monochroom palet legt Witsen de kleinste details vast. Een spel van nauwkeurige, rechte lijnen. De gevels weerspiegelend in het water, de stilte bijna hoorbaar. Witsen maakte in Dordrecht meer schilderijen en een serie etsen, waarvan ook een etsplaat in het museum wordt getoond. Naast de zonovergoten gezichten op Dordt in de collectie, onder meer van Johan Barthold Jongkind en Eugène Boudin, zijn de Voorstraatshavens van Witsen ingetogen en sober, maar des te aangrijpender. Stemmige impressies van verborgen schoonheid.” 

Dordrechts Museum, Museumstraat 40, Dordrecht, MK geldig, www.dordrechtsmuseum.nl

Hoofdbeeld: Willem Witsen, ‘Voorstraatshaven, Dordrecht’, 1898, collectie Dordrechts Museum, legaat 1976