Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… het Groninger Museum

  • 2 weken geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week vertelt Nadia Abdelkaui, conservator Kunst in Groningen vanaf 1850, over Jan Altink, dé landschapsschilder van De Ploeg.

“Op dit schilderij zien we een kleurrijk boerenlandschap. Het is herkenbaar, maar toch is alles anders. Het hooi is niet alleen geel, maar ook groen, roze en paars. Dit opvallende kleurgebruik is typerend voor de avant-garde kunstenaars van de Groningse kunstenaarsvereniging De Ploeg. De kunstenaars trokken massaal naar buiten en schilderden deze prachtige expressionistische werken. Om snel en behendig te kunnen werken maakten ze gebruik van een bijzondere wasverf techniek, waarbij bijenwas en olieverf met elkaar gecombineerd werden. Deze techniek is ontleend aan de Duitse kunstenaar Ernst Ludwig Kirchner. Door de toevoeging van bijenwas droogt de verf snel, je moet dus heel direct te werk gaan. Dit zorgt er dus ook voor dat het haast onmogelijk is om fouten te herstellen, je moet het in één keer goed doen.” 

Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen, MK geldig, www.groningermuseum.nl

Hoofdbeeld: Jan Altink, ‘Het witte paard’, 1925, bruikleen Stichting De Ploeg