Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… Japanmuseum SieboldHuis

  • 2 maanden geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week vertelt Kris Schiermeier, directeur van Japanmuseum SieboldHuis in Leiden, over Ogata Gekkō, een van de grand old men van de Japanse prentkunst.

“Het werk van Ogata Gekkō’ (1859-1920) kenmerkt zich door zeer subtiele kleurovergangen. Dit is goed te zien in de schildering ‘getatoeëerde vrouwen in een boot’. Uniek zijn tatoeages op de lichamen van vrouwen, die je gebruikelijker zag bij brandweermannen of in de ‘onderwereld’. Bij deze vrouwelijke entertainers schijnen fraaie tatoeages van een draak in de golven en een krab door hun kimono heen. De krab die met zijn klauwen zijn prooi verschalkt, verwijst naar vrouwen in de wijken van plezier die hun klanten binnenhalen.
Gekkō is een autonoom kunstenaar, die zichzelf heeft ontwikkeld tot een van de toonaangevende kunstenaars van zijn tijd. Zijn reputatie steeg niet alleen vanwege zijn uitmuntende techniek, maar ook door zijn veelzijdigheid: hij ontwierp naast prenten ook boekillustraties, kaften en indrukwekkende schilderingen op papier en zijde. Zijn populariteit resulteerde in een grote groep leerlingen, onder wie de belangrijke 20ste-eeuwse prentmaker, Yamamura Kōka. Vlak voor zijn dood werd Gekkō betiteld als een van de ‘grand old men’ van de Japanse prentkunst.”

Japanmuseum SieboldHuis, Rapenburg 19, Leiden, MK geldig, www.sieboldhuis.nl

Hoofdbeeld: Ogata Gekkō, ‘Getatoeëerde vrouwen in een boot’, ca. 1909-14, Scholten Collectie