Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… Museum Belvédère

  • 3 weken geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week breekt Han Steenbruggen, directeur van Museum Belvédère in Heerenveen, een lans voor ‘Dromend Naakt’ van Tinus van Doorn.

“Wie zijn brieven leest, leert in Tinus van Doorn (1905-1940) een kunstenaar kennen die werkte tussen hoop en vrees, momenten van intens geluk zag afgewisseld met momenten waarin hij het leven nog nauwelijks aankon. Om de hectiek van de stad te ontvluchten vestigen Van Doorn en zijn vrouw Akkie zich begin jaren dertig in het Gelderse Barchem. Daar schildert hij zijn monumentale avondlandschappen vol dreiging en ondergangsmotieven.
Maar zo nu en dan is hij in staat de landelijke afzondering als idylle te beleven, zoals in ‘Dromend Naakt’ dat hij – met zijn vrouw als model – in 1933 vervaardigde. De wijze waarop Van Doorn in dit schilderij roden zacht laat gloeien, het vrouwenlichaam gewichtloos laat zweven tussen paradijsmotieven en liefdesgeluk sublimeert tot een bijna bovennatuurlijk natuurbeeld is ontroerend en meesterlijk tegelijk. Vanaf 1934 zou somberheid in zijn werk gaan overheersen. In 1940 verlaat het echtpaar de Achterhoek om zich te vestigen nabij Brussel. Als de Duitsers België binnenvallen, maken Tinus en Akkie van Doorn een einde aan hun leven.”

Museum Belvédère, Oranje Nassaulaan 12, Heerenveen, MK geldig, www.museumbelvedere.nl

Hoofdbeeld: Tinus van Doorn, ‘Dromend Naakt’, 1933, olieverf op doek, 102 x 122 cm, collectie Museum Belvédère