Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… Museum Henriette Polak

  • 1 maand geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Deze week geven wij het woord aan Lian Jeurissen, conservator van Stedelijk Museum Zutphen/Museum Henriette Polak. 

Dora Esser-Wellensiek (1917-1995) was een van de meest bevlogen aquarellisten van de vorige eeuw. Ze werd opgeleid aan de modevakschool, waarna ze tijdens haar werk voor de Bijenkorf een avondopleiding volgde aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ze onderbrak haar opleiding toen joodse studenten tijdens de Tweede Wereldoorlog van de opleiding werden weggestuurd. In 1956 keerde ze terug naar de Rijksacademie, waar ze door docent Jan Wiegers geïnspireerd werd om zich te richten op de aquarel. Daarbij beet ze zich vooral vast in de juiste spanning van een compositie, ‘Het duurt soms wel een jaar voor ik het zie’.

Lian Jeurissen: “De winterse kou is bijna voelbaar in deze aquarel. Toch ging het Dora Esser-Wellensiek hier niet in de eerste plaats om. Zij zocht vooral naar de juiste spanning, ritme en kleur. Dankzij elkaar kruisende lichtmasten en horizontale aanlegsteigers is de marinewerf nog herkenbaar, maar veel meer nog zien we een bijna abstract lijnenspel vol spanning en dynamiek. Het werk van deze gepassioneerde, eigenzinnige aquarelliste en andere kunstenaars uit de museumcollectie is te zien tijdens ‘Magie van licht’. Deze tentoonstelling viert met de aquarellen van de huidige 59 leden van de Hollandse Aquarellistenkring het 75-jarig jubileum in Museum Henriette Polak, van 17 oktober t/m 7 februari.”  

Museum Henriette Polak, ‘s-Gravenhof 4, Zutphen, MK geldig, www.museazutphen.nl/museum-henriette-polak/

Beeld: Dora Esser-Wellensiek, ‘Amsterdamse winter’, 1970, collectie Musea Zutphen