Tentoonstellingen aanmelden

Topstuk uit de collectie van… Museum Tot Zover

  • 4 maanden geleden

Het aanbod tentoonstellingen is al jaren enorm en kunstwerken wisselen elkaar vaak in snel tempo af op zaal. Maar wat speelt er zich af naast de actualiteit, in de collectie-opstellingen en depots van de Nederlandse musea? Wat zijn de topstukken die het eveneens verdienen om in de schijnwerpers te staan? Guus Sluiter, directeur van Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover in Amsterdam, is deze week onder de indruk van dit ontroerende doodsportret van Nicolaes Maes.

“In alles is het een echt topwerk voor ons, dit doodsportret van Nicolaes Maes. De ouders hielden hiermee de herinnering aan hun gestorven kind levend, en zo is het een verhaal over liefde en verdriet. Het portret is lekker snel geschilderd in de kenmerkende stijl van portretspecialist Maes, net voor hij naar Amsterdam vertrok. Het bloemenkransje (‘hoetje’) moest het kindje tegen verder onheil beschermen. Niet alle dominees waren enthousiast over dit heidense gebruik en her en der was het verboden hoetjes op hoofdjes van overleden kindje te plaatsen of ze aan de kist te hangen.
Toen we het werk afgelopen zomer kochten, waren de oogjes nog half open. Bij de schoonmaak waren ze echter snel weg. Eronder zaten de oogjes zoals we die nu zien: vredig gesloten. Een spectaculair resultaat!
Doodsportretten werden al vanaf de zestiende eeuw geschilderd en vanaf circa 1840 komt het thema voor in de fotografie. Nog altijd is dit een manier om herinneringen vast te houden. Schilderij en de indrukwekkende lijst zijn fris en wel te zien in gezelschap van meer post-mortemportretten in de Rouwkamer van ons museum.”

Nederlands Uitvaart Museum Tot Zover, Kruislaan 124, Amsterdam, www.totzover.nl

Hoofdbeeld: Nicolaes Maes, ‘Portret van een overleden meisje’, ca. 1671, olie op doek, 66,4 x 50 cm, Museum Tot Zover, Amsterdam