Tentoonstellingen aanmelden

Vergunning voor kunstwerk van Giorgio Andreotta Calò in de Oude Kerk in Amsterdam blijft gehandhaafd

  • 3 maanden geleden

De Oude Kerk ontving op 7 december officieel bericht dat het rode raam in de Heilig Graf Kapel van de Oude Kerk, een kunstwerk van Giorgio Andreotta Calò, mag blijven. De bezwaren tegen het rode raam in de Oude Kerk zijn door het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum ongegrond verklaard. De vergunning voor het raam is volgens het stadsdeel dan ook terecht afgegeven. De beleving in de kapel wordt volgens de bezwaarschriftencommissie niet aangetast. Gekleurd licht zou namelijk niet ongepast zijn in een historisch kerkinterieur en geeft juist een extra betekenislaag aan de kapel. Het dagelijks bestuur van stadsdeel Centrum volgde dit advies.

De cultuurstrijd die de westerse wereld momenteel in zijn greep heeft, draait behalve om de dagelijkse realiteit minstens zo sterk om symbolen, verhalen en gevoelens. Het recente conflict rondom de plaatsing van dit kunstwerk van de hand van de Italiaanse kunstenaar Giorgio Andreotta Calò verloopt langs vergelijkbare lijnen en een inmiddels herkenbaar patroon. Een kunstwerk vindt een plaats in de semi-publieke ruimte van een monument. Vervolgens voelt een groep zich hierdoor bedreigd. “Een Italiaanse kunstenaar komt aan onze Oude Kerk; hoe durft hij!”, was een reactie in een ingezonden brief aan Het Parool in mei 2018. Bedreigingen via sociale media en zelfs een bommelding volgden in de weken en maanden erna.

Het museum: “We moeten er met elkaar voor waken dat musea vrijplaatsen blijven waar grenzen opgezocht worden, waar de tijdgeest voelbaar én bespreekbaar blijft. Het rode raam maakte op verontrustende wijze duidelijk hoe luidkeels de roep is om gehoord te worden door een grote groep. Het zijn de instituties, politiek en een maatschappelijke bovenlaag die voor hen onbereikbaar voelen. Een pijnlijke kloof wordt zichtbaar. Via ogenschijnlijk triviale zaken zoals zwarte piet, de dieselprijzen of een rood raam wordt gehoor gevraagd voor een veel omvangrijker geluid. We zullen manieren moeten vinden om naar elkaar te luisteren, elkaar ook echt te horen en ons te verplaatsen in het standpunt van de ander. Dit vraagt geduld, oprechtheid, tijd en wellicht een geheel nieuwe vocabulaire om elkaar te begrijpen.

Daarom begint met de toestemming voor behoud van het rode raam een nieuw gesprek in de Oude Kerk. De komende tien jaar wordt jaarlijks op 21 juni, de langste dag van het jaar, het gesprek over de betekenis van het rode raam vanuit de Oude Kerk gevoerd. Met zekerheid is te voorspellen dat de betekenis van het werk van Calò in de context van de kapel niet stil zal staan. Het zal meebewegen in de belangrijke tijd waarin we leven en de omwentelingen die we met elkaar tegemoet gaan.”

Bron: persbericht Coebergh communicatie & PR
Beeld: Giorgio Andreotta Calò


Reageer op Vergunning voor kunstwerk van Giorgio Andreotta Calò in de Oude Kerk in Amsterdam blijft gehandhaafd

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht