Tentoonstellingen aanmelden

Vintage prints Peter Martens naar Nederlands Fotomuseum

  • 11 maanden geleden

Het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam heeft een schenking van circa 5000 vintage afdrukken van de fotograaf Peter Martens ontvangen. Deze schenking is een enorme verrijking van de reeds bestaande fotocollectie van Martens, die het museum sinds 1994 beheert. ‘Peter Martens is wat mij betreft een van de beste straatfotografen die Nederland ooit heeft gekend. Daarom ben ik blij dat we deze prachtige verzameling vintage afdrukken aan onze collectie mogen toevoegen’, aldus Martijn van den Broek (hoofd collecties Nederlands Fotomuseum).

Schenking
De omvangrijke schenking bestaat uit een ‘kerncollectie’ van de belangrijkste foto’s van Martens, afgedrukt door de fotograaf zelf op barietpapier. Deze afdrukken worden vintage afdrukken genoemd. Onderdeel van de schenking zijn de afdrukken die Martens vlak voor zijn overlijden maakte voor de dummies van de fotoboeken American Testimony en Few Loving Voices. Door de schenking is verzekerd dat deze kerncollectie voor altijd bijeen blijft.

De foto’s zijn geschonken door de Stichting Peter Martens. Deze stichting is vlak voor zijn overlijden in 1992 door Peter Martens zelf opgericht en beheert zijn nalatenschap en zijn auteursrecht. In de Stichting zijn sinds lange tijd zijn twee dochters Anna en Lotje Martens als bestuurslid vertegenwoordigd. De Stichting was een van de aanjagers van de publicatie van de twee fotoboeken American Testimony en Few Loving Voices in 2012 en de tentoonstellingen die hierbij werden georganiseerd.

Biografie
Peter Martens (1937 – 1992) was een geboren Rotterdammer. Na een traumatisch ervaren jeugd op een streng katholiek internaat en verschillende administratieve baantjes, kwam hij in de fotografie terecht. In 1959 werd hij assistent van de fotograaf Leen van Oudgaarden en begon hij een opleiding aan de Fotovakschool in Den Haag. Dromend van een carrière in de film en een filmopleiding in Rome nam hij in 1962 ontslag, om zich twee jaar later uiteindelijk als zelfstandig fotograaf in Rotterdam te vestigen.

De hele wereld werd zijn werkterrein. In de Amerikaanse traditie van Lewis Hine, Walker Evans, Weegee en Diana Arbus, ontwikkelde hij zich met Ed van der Elsken tot de Nederlandse ‘straatfotograaf’ bij uitstek. Met een scherp oog voor de schaduwkanten van het menselijk leven, bracht hij onverbloemd in beeld hoe ongelijk het geluk op deze aarde is verdeeld. Zijn keiharde en grofkorrelige zwart-wit reportages publiceerde hij onder meer in de weekbladen De TijdNieuwe Revu en Panorama.

In 1984 werd hij bekroond met de Capi-Lux Alblas Prijs voor zijn gehele oeuvre en in 1988 riep de Stichting Zilveren Camera hem uit tot Fotojournalist van het Jaar. Drie jaar voor zijn vroegtijdige overlijden verscheen Cruel Compassion (1989) met een keuze uit zijn latere werk in kleur. Tevens werd in 1993 een voorpublicatie van zijn boek American Testimony gepubliceerd en in 2000 een monografie over zijn leven en werk, getiteld Peter Martens | 1937-1992.

In 2012 verschenen de fotoboeken American Testimony en Few Loving Voices aan de hand van de door Martens nagelaten dummies. Ook werden in Rotterdam, Amsterdam en Breda tentoonstellingen aan zijn werk gewijd.

Bron: Persbericht Nederlands Fotomuseum
Beeld: ‘Moondog’, East 51st Street, New York, Verenigde Staten (1970-1979) © Peter Martens / Nederlands Fotomuseum


Reageer op Vintage prints Peter Martens naar Nederlands Fotomuseum

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht