Tentoonstellingen aanmelden

Slotakkoord in fabriekshal
Frank van der Ploeg

Publicist en kunsthistoricus

  • 2 maanden geleden
  • Recensie
  • Beeldende kunst

Na acht jaar is het kunstproject ‘DordtYart’ een gevestigd merk én gaat het afscheid nemen van de rafelrandse A-locatie in Dordrecht. Nog eenmaal fungeert de oude fabriekshal als experimentele kunstruimte, onder het thema: verschijnen / verdwijnen.

Driessens &Verstappen, ‘Souvenirslijtage’ – foto: Frank van der Ploeg

De tijdelijkheid is altijd uitgangspunt geweest voor het meerjarenproject, dat in 2012 startte onder het motto ‘kunst werkt’. Bedenkers en stuwende krachten Lyda Vollebregt en Arie Jaap Warnaar verzamelen niet, maar hebben het opdrachtgeverschap hoog in het vaandel staan. Ze nodigen kunstenaars uit voor een artist-in-residenceverblijf in de hal van de voormalige scheepswerf en machinefabriek De Biesbosch. Het licht daar wordt alom geroemd en de werkhistorie is er voelbaar. Geen wonder dat de kunstenaars wordt gevraagd iets van die geschiedenis te verwerken, al is het maar de werkethiek zelf. Het heeft de afgelopen jaren geleid tot een borrelende en bruisende hectiek, waarbij bezoekers deelgenoot zijn van ontstaansprocessen. Interactie en kijkjes in de keukens van de kunst zijn aan de orde van de dag.

Verschijnen
De mensen achter DordtYart hebben een gelukkige hand van kunstenaars uitnodigen. Het is een fraaie mix van gearriveerde kunstenaars – Barbara Visser verbouwt het videokijkdoolhof van Krijn de Koning – en jonge honden. Ontwerper Julien Thomas liet optekenen dat hij zich eigenlijk pas echt kunstenaar was gaan voelen dankzij het verblijf tussen geestverwanten. Winnaar van de Volkskrant Beeldende Kunst Prijs 2019 Funda Gül Özcan is vertegenwoordigd met een installatie die ze voor een bar in het Oostenrijkse Graz heeft gemaakt. Ze zal, met drie anderen, tot en met mei in de hal aan het werk zijn.

Driessens &Verstappen, ‘Souvenirslijtage’ – foto: Frank van der Ploeg

Naast haar treffen we Maria Blaisse en Bin Xu, die een bamboeconstructie bouwen van 12 x 3 x 6 meter, waarin de bezoeker plaats kan nemen om ‘te ervaren’. Bij de opening voerden dansers onder begeleiding van een celliste een improvisatie-performance uit met bamboewerk van Blaisse. Fraai als stilliggende objecten, wonderlijk en wonderschoon wanneer gedragen in beweging. Buiten de hal, die op een landtong is gebouwd, brengt een ijle staalconstructie van geluidskunstenaar Edwin van der Heide geluiden voort die zich het best laten omschrijven als een concert van een ritmisch zoemende heerschaar horzels.

Verdwijnen
Het ruikt naar rubber in de hal. Bekend van machientjes als een kietelrobotje en vormonderzoek dat uitmondde in de reeks ‘Morphotèque’, heeft het duo Driessens & Verstappen een opstelling gemaakt van motorisch aangedreven autobanden. In de holle banden wentelen stenen rond met in hun midden een souvenir, zo’n aandenken dat toeristen meenemen als tastbare geheugensteun. Gecontroleerd én toevalsafhankelijk slijten in de banden de souvenirs versneld, niet heel anders dan hoe vloerdelen tegenwoordig kunstmatig worden verouderd om aan de smaak van het ‘authentieke’ tegemoet te komen. De slijtageslag zal een nieuwe Morphotèque opleveren, van fonkelnieuw object tot vorm- en troosteloos hoopje restmateriaal. Het duo gaat nog op zoek naar een typisch Dordts souvenir. Het zal vermoedelijk iets met een schapenkop worden.

Funda Gül Özcan, ‘Bar’ – foto: Barbara Keijzers

Dat andere duo, initiatiefnemers Lyda Vollebregt en Arie Jaap Warnaar, trekt zich na deze sloteditie terug naar hun woonplaats Rotterdam. DordtYart houdt op te bestaan. “We willen geen instituut worden,” aldus Vollebregt. Het principe van de opdrachtgever vraagt om een nieuwe invulling, vinden ze, maar dan net wat dichter bij huis. Er zijn oriënterende gesprekken gaande, dus er is hoop voor een vervolg, buiten de grenzen van Dordrecht.

‘Verschijnen / verdwijnen’, t/m 28 juli, DordtYart, Dordrecht, € 7,50 / € 5,00 (studenten). Kinderen tot 12 jaar (onder begeleiding) gratis. Seizoenkaart: €15,00.
Deelnemende kunstenaars: Isabelle Andriessen, Maria Blaisse & Bin Xu, Stéphane Cauchy, Driessens & Verstappen, Femke Herregraven, Susanna Inglada, J&B, Rick van Meel, Funda Gül Özcan, Sarah van Sonsbeeck en Puck Verkade, Edwin van der Heide en Barbara Visser. Sacchi Miyachi verzorgt een performance bij de finissage. www.dordtyart.nl

Hoofdbeeld: Performance met werk Maria Blaisse – foto: Barbara Keijzers

Reageer op Slotakkoord in fabriekshal

Dit veld is verplicht Vul een geldig emailadres in
Dit veld is verplicht