Van 29 augustus t/m 22 oktober presenteert het Haags Gemeentearchief in samenwerking met het Mauritshuis de indrukwekkende tentoonstelling 200 jaar Mauritshuis in de posterwand van het Haags Gemeentearchief in het Atrium Den Haag.
In 2022 bestaat het Mauritshuis 200 jaar. Omdat het Mauritshuis jarig is, is de voorgevel van het museum het hele jaar lang omgeven door een zee van bloemen. In het kader van deze bijzondere verjaardag zijn er diverse evenzo bijzondere momenten gepland. Een daarvan is deze prachtige tentoonstelling, waarin de bezoeker wordt meegenomen door 200 jaar Mauritshuis-geschiedenis. Alle activiteiten rondom 200 Jaar Mauritshuis kun je vinden op https://www.mauritshuis.nl/nu-te-doen/200-jaar-mauritshuis/.

Het Mauritshuis, een Huis vol Verhalen!
De bonbonnière. Het juwelenkistje. Het Suikerpaleis. Drie bijnamen voor een museum dat maar liefst 200 jaar bestaat: sinds 1822. Een museum waarvan de collectie sindsdien is blijven groeien, de beste schilderijen uit de 16de, 17de en 18de eeuw kwamen er te hangen. Een collectie die door Jan en alleman is bewonderd, tot op de dag van vandaag. Wie kwam er niet, in dit Haagse stadspaleis?
Het Suikerpaleis
Het Mauritshuis staat op een van de oudste plekken in het centrum van Den Haag, aan de Hofvijver, pal naast het Binnenhof; het centrum van de Nederlandse politiek. Ooit gebouwd als woonhuis, daarna werd het een gastenverblijf, een bibliotheek en in 1822 een museum.

Het Mauritshuis is gebouwd in 1644 voor Johan Maurits van Nassau-Siegen. Tijdens de bouw krijgt Johan Maurits een nieuwe baan: hij wordt als gouverneur van Nederlands-Brazilië de hoogste bestuurder van deze kolonie. Johan Maurits verdient zijn geld niet alleen als gouverneur, maar ook door te handelen in mensen: slaafgemaakte Afrikanen die op de suikerplantages moeten werken. Dit geld gebruikt hij onder andere voor de bouw van het Mauritshuis. Dat wordt daarom ook wel het Suikerpaleis genoemd – en dat is niet bedoeld als compliment.

Mauritshuis wordt een museum
Op 5 januari 1822 opent koning Willem I het Mauritshuis als museum en noemt het Koninklijk Kabinet van Schilderijen. De schilderijen die er komen te hangen heeft Willem I geërfd van zijn vader, stadhouder Willem V.
Als je in 1822 het museum bezocht, werd van je verwacht dat je “wel gekleed” was. In de Staatscourant van donderdag 3 januari 1822 staat:
‘Het Koninklijk Kabinet van Schilderijen te ’s Gravenhage zal voortaan des woensdags en des zaturdags . . . kunnen worden bezigtigd door een ieder, die wel gekleed is, en geene kinderen bij zich heeft’.

Rariteitenkabinet
Het Koninklijk Kabinet van Schilderijen is in het begin gehuisvest op de bovenste verdieping van het Mauritshuis. Daar is het bomvol met schilderijen, van plafond tot aan de vloer. Op de begane grond zien bezoekers de historische voorwerpen van het Koninklijk Kabinet van Zeldzaamheden. Hier zijn stenen, skeletten, schelpen en andere voorwerpen te zien – zelfs een Inuit in een kajak! Er is nogal wat kritiek op dit rommelige allegaartje aan spullen. In 1875 wordt dit rariteitenkabinet dan ook verhuisd, zodat het hele gebouw vrijkomt voor de schilderijen. Maar het blijft vol – heel anders dan nu!

Beroemde schilderijen
Het Mauritshuis is een museum vol topstukken van beroemde Nederlandse schilders uit de 17de eeuw. De schilderijen zijn niet alleen zomaar mooi of heel goed geschilderd, je ziet ook hoe Nederlanders vroeger leefden.

Het beroemdste schilderij is lange tijd De stier van Paulus Potter. Van heinde en verre komen mensen speciaal voor dit enorme doek naar het Mauritshuis toe. Ze bewonderen het realisme waarmee de stier door Potter is geschilderd. Wist je dat Potter op de Bierkade in Den Haag woonde? Met een paar stappen stond hij in het weiland waar zijn modellen graasden. De boer op het schilderij herkennen sommige oudere Nederlanders nog als Teun van het leesplankje.

Nu is het beroemdste schilderij het Meisje met de parel van de Hollandse meester Johannes Vermeer. Het is het enige kunstwerk dat we in het museum aanspreken als een persoon. Alle mensen die bij het Mauritshuis werken hebben het altijd over “haar” of “zij”.

Tentoonstelling
De tentoonstelling ‘200 jaar Mauritshuis’ is in het Atrium te vinden in de Posterwand van Het Haags Gemeentearchief, bij de ingang van de Studiezaal. Samenstellers 200 jaar Mauritshuis: Faye Cliné, Martine Gosselink, Edwin Buijsen, Maaike Pilgram, Quentin Buvelot.

Meer informatie is te vinden op www.mauritshuis.nl.

Foto Ivo Hoekstra