Elk half jaar belichten we met nieuwe presentaties uiteenlopende aspecten van de 20ste eeuw. Komend half jaar is er aandacht voor vakbondsleider Tonia Milgens, de Astraaltekeningen van Kees de Goede, en de opkomst van het massamedium affiches.

Tonia Milgens

Als voorvechter van vrouwenrechten groeide Tonia Milgens (1881-1932) uit tot bekende Amsterdammer. Ook in kunstenaarskringen in Amsterdam en later in Parijs was ze een veel geziene gesprekspartner en model. Milgens kwam als voorzitter van de Algemeene Nederlandsche Dienstbodenbond op voor de belangen van de grootste groep werkende vrouwen: de dienstboden. In 2023 werd een portret van Jan Sluijters aangekocht waarop Milgens is geportretteerd. Sluijters leerde Milgens in 1918 of 1919 kennen en vroeg haar model te zitten in zijn atelier. In de presentatie wordt de aquarel voor het eerst getoond en gaan we dieper in op Milgens inzet voor vrouwenrechten en Algemeene Nederlandsche Dienstbodenbond. Het portret van Tonia Milgens is aangekocht met steun van het Knecht-Drenth Fonds/Rijksmuseum Fonds en het ‘Vrouwen van het Rijksmuseum’ Fonds.

Astraaltekeningen van Kees de Goede

Met zijn serie Astraaltekeningen reageert kunstenaar Kees de Goede (1954) al meer dan 40 jaar letterlijk óp het nieuws. De Goede gebruikt kranten als onderwerp en als ondergrond, en schildert, tekent en brengt bladgoud aan op de pagina’s. Uit de werken spreekt een grote nieuwsgierigheid naar en betrokkenheid met de wereld. De serie vertelt het verhaal van de kunstenaar, én de manier waarop hij zich verhoudt tot de snel veranderende wereld rond de millenniumwisseling. In de presentatie is het merendeel van de 99 Astraaltekeningen die De Goede tot nu toe maakte te zien.

Boris Tellegen

Boris Tellegen was in de jaren tachtig één van de bekendste graffiti artiesten van Nederland. Hij werkte onder de namen Delta en Mess en werd bekend met driedimensionaal ogende letters die uit de muur naar voren lijken te komen. Schetsen en foto’s van zijn op straat gezette pieces verzamelde hij in zogenaamde Blackbooks. Deze schonk hij dit jaar aan het Rijksmuseum. Blackbook I is nu te zien.

Affiches als nieuw massamedium

Nieuwe druktechnieken en de opkomst van de massacultuur zorgden rond 1900 voor razendsnelle verspreiding van het nieuwste massamedium: affiches. Het Rijksmuseum verzamelde vanaf het begin van de twintigste eeuw affiches uit binnen- en buitenland. Te zien zijn enkele verleidelijke reclame-affiches van omstreeks 1910, evenals een reeks politieke posters en pamfletten, op het scherps van de snede, uit de tijd van tussen de wereldoorlogen.

Beeld: © Jan Sluijters c/o Pictoright 2024