Tentoonstellingen aanmelden

The Aalto Natives by Nathaniel Mellors and Erkka Nissinen

Cobra Museum voor Moderne Kunst, Amstelveen

Tip van Museumtijdschrift:

Voor de Finse bijdrage aan de Biënnale van Venetië in 2017 bracht Xander Karskens, directeur van het Cobra Museum, twee kunstenaars samen die niet eerder samenwerkten: de Fin Erkka Nissinen en de Engelsman Nathaniel Mellors. Die combinatie pakt wonderlijk goed uit.

De installatie, een combinatie van robotica, poppen die lijken op de Muppets, videoprojecties en muziek is in feite een scheppingsverhaal. Atum, de zoon van God, vraag zijn vader Geb, of hij een planeet mag scheppen die geënt is op Finland. Dat mag, waarna we 35 miljoen jaar in de toekomst worden gekatapulteerd en geconfronteerd worden met een wereld waar veel doet denken aan de huidige werkelijkheid. De utopie, die ook de Finse architect Alvar Aalto niet vreemd was, is een nachtmerrie geworden: Geb en Atum hebben er allebei een puinhoop van gemaakt.

Humor en absurdisme vieren hoogtij in dit overigens niet van kritiek op de samenleving gespeende werk. Om het verhaal goed te volgen is aan te raden de installatie niet voortijdig te verlaten.

De entree van de tentoonstelling (foto: Carla Leemans)

Het Cobra Museum voor Moderne Kunst haalt het Finse paviljoen van de recente Biënnale van Venetië naar Nederland. The Aalto Natives is een installatie met video en animatronics (bewegende robots) van de Engelse kunstenaar Nathaniel Mellors (1974, Doncaster) en de Finse kunstenaar Erkka Nissinen (1975, Jyväskylä), en was volgens pers en publiek een van de hoogtepunten op de Biënnale.

Mellors en Nissinen zijn beide geïnteresseerd in hoe satire artistiek kan worden gebruikt om kritisch naar de wereld van nu te kijken. Ze tonen met The Aalto Natives aan dat juist humor en absurdisme in de kunst relevante en effectieve instrumenten zijn om actuele maatschappelijke vraagstukken aan de kaak te stellen.

The Aalto Natives is een totaalinstallatie waarin Nissinens intuïtieve, do-it-yourself-benadering van digitale beeldproductie en opzettelijk-naïeve muzikaliteit een vonkende verhouding aangaan met Mellors’ erudiet-absurdistische videowerk en ervaring met animatronics. Actuele onderwerpen als nationalisme, kolonialisme, xenofobie en religieuze twisten worden aan de kaak gesteld door middel van een absurdistisch-satirisch verhaal over twee goddelijke figuren: de intuïtief-intelligente Geb (een groot, pratend ei), en zijn naïef-rationele zoon Atum (een pratende kartonnen doos).

De juichende ontvangst van de installatie tijdens de Venetië Biënnale bij pers en publiek, toonde dan ook aan dat vorm en inhoud internationaal werd herkend, gewaardeerd en uitgedragen. De dagelijkse rijen voor The Aalto Natives leken bovendien aan te geven dat er ook onder het publiek behoefte was om humor een plaats in de kunst te geven. Frieze schreef: “As we piggyback on Geb and Atum’s fact-finding mission, we meet a puppet psychologist, an eye-eating snake, and an escaping testicle, and much more, but there is sense in the senseless, as there so often is”. De verhaallijnen over nationalisme en kolonialisme haken bovendien naadloos aan bij een internationaal debat dat ook in Nederland op het scherpst van de snede wordt gevoerd.

The Aalto Natives is ook en vooral een overweldigende zintuiglijke totaalervaring. De bezoeker wordt ondergedompeld in een visueel spektakel, waarin de kunstenaars op een vernieuwende manier hebben nagedacht over het samengaan van animatronics, video, licht en geluid.

Beeld: Atum (foto: Ugo Carmine, © kunstenaars + Frame Contemporary Art Finland)

Van 15 dec 20 17

t/m 25 feb 20 18