Stadsarchief Amsterdam opent op 4 oktober 2024 de nieuwe tentoonstelling Al die Amsterdamse mensen. Foto’s 1970 tot 1990. Deze fototentoonstelling biedt een unieke blik op een turbulente periode van twintig jaar, waarin de stad Amsterdam ingrijpende veranderingen onderging.
Veranderende stad
De tentoonstelling pakt de draad op waar de eerdere tentoonstelling Al die Amsterdamse mensen. Foto’s 1935-1970 eindigde. De jaren ’70 en ’80 van de vorige eeuw stonden in het teken van stadsvernieuwing, de aanleg van de metrolijn, een diepe economische crisis en grote werkloosheid. Nooit eerder in de geschiedenis verlieten zoveel bewoners de stad. Gezinnen verruilden massaal verpauperde huizen voor doorzonwoningen in omliggende steden zoals Purmerend en Zaanstad. Maar er was ook groei: de stad breidde zich uit met de voltooiing van de Bijlmermeer en de komst van nieuwe Amsterdammers via arbeidsmigratie, gezinshereniging en postkoloniale migratie. Aan het eind van de jaren 80 tekenen zich de contouren af van Amsterdam als financieel centrum, terrein van startups en investeerders.
Beelden van geschiedenis
Dankzij geëngageerde en gerenommeerde fotografen als Ata Kandó, Koen Wessing, Maya Pejić en Ed van der Elsken zijn veel belangrijke momenten en ontwikkelingen vastgelegd en, via de jaarlijkse documentaire foto-opdrachten, bewaard in de fotocollectie van het Stadsarchief. Uit deze collectie valt een prachtig veelzijdige tentoonstelling samen te stellen die bovenstaand verhaal in overtuigende beelden laat zien. Aan de hand van zes thema’s geeft deze tentoonstelling een beeld van Amsterdam in de jaren 70 en 80. Er is aandacht voor de verpaupering van de stad, en het verzet tegen de sloop van buurten in het kader van stadsvernieuwing.
Fotografen als Koen Wessing en Maurice Boyer stonden met hun neus bovenop de actie. Via intiemere series van bijvoorbeeld Milly Low en Maya Pejic werpen we ook een blik naar binnen. Ata Kandó volgde een groep Surinaamse Amsterdammers tijdens hun eerste jaren Zuidoost. Het kleurrijke straatbeeld en de mode van deze tijd komen prachtig tot uitdrukking in de wervelende foto’s van Ed van der Elsken en de doordringende portretten van André Bogaerts. Hennie Henriët richtte de lens op de LHBTIQ+-gemeenschap en lesbisch activisme. In een serie van Han Singels zien we hoe strijdlustige werknemers van de Fordfabriek en de Patriakoekjesfabriek vechten voor het behoud van hun werk, tevergeefs. Tegelijkertijd zien we de geboorte van de kantoortuin, met veel gevoel voor verhoudingen gefotografeerd door Michel Pellanders.
Beeld: Vrouw en kind op de fiets, Ed van der Elsken 1973-1975