Alexandrië: vervlogen toekomsten biedt een vernieuwend perspectief op de Egyptische stad, wars van mythes en stereotypen waar ze vaak mee geassocieerd wordt. De tentoonstelling nodigt de bezoeker uit om een blik te werpen op Alexandrië en zijn geschiedenis en presenteert een eigenzinnige combinatie van archeologische objecten en hedendaagse kunst.

Bozar pakt in samenwerking met het Koninklijk Museum van Mariemont en Mucem uit met Alexandrië: vervlogen toekomsten. De tentoonstelling neemt de bezoeker mee naar de Egyptische stad Alexandrië, die vanaf 330 v. Chr. gesticht werd door Alexander de Grote. De havenstad ontpopte zich tot een van de eerste antieke grootsteden en was niet alleen een belangrijk economisch handelscentrum, maar stond ook internationaal bekend om zijn culturele en wetenschappelijke uitstraling. Verschillende nationaliteiten leefden er samen, waardoor er een unieke smeltkroes ontstond met elementen uit de Egyptische, Griekse, Syrische, Romeinse, Joodse…. culturen.

De tentoonstelling verzamelt artefacten uit een periode van meer dan zeven eeuwen, gaande van de stichting van de stad tot de komst van het christendom (381 n. Chr.), met enkele thematische uitstapjes naar Byzantijnse, Arabisch-islamitische en moderne tijden. Aan de hand van een selectie van zo’n 200 werken uit de belangrijkste Europese museumcollecties belicht de tentoonstelling het erfgoed en de nalatenschap van deze belangrijke megapolis. De tentoonstelling gaat dieper in op de stedelijke, politieke en religieuze organisatie van de stad, het dagelijkse leven van de inwoners en de wetenschappelijke en filosofische invloed van dit belangrijke beschavingscentrum in de antieke wereld.

Alexandrië is vandaag nog steeds een miljoenenstad, getekend door de voortdurende ecologische, sociale en politieke erosie en gegrepen in de tang van haar koloniale verleden, de geopolitieke realiteiten en de globalisering. Doorheen de tentoonstelling verruimen zeventien hedendaagse kunstenaars onze blik op de stad van vandaag, haar complexiteit en haar paradoxale aard. Het publiek ontdekt een unieke selectie van hedendaagse kunstwerken (schilderijen, foto’s, beeldhouwwerken, audiovisuele installaties), waarvan er drie speciaal voor de tentoonstelling zijn gecreëerd door Wael Shawky, Jasmina Metwaly en Mona Marzouk.

Beeld: Hrair Sarkissian, Background, 2015, C-print, courtesy of the artist