De nieuwe vleugel van De Pont biedt in het najaar van 2024 ruimte aan de jonge, Indiase kunstenaar Amol K Patil (1987). Niet eerder vertoonde sculpturen, tekeningen, poëzie, audio en lichtspel smelten samen tot een theatrale omgeving.

Patils werk staat in het teken van de sociale situatie van arbeiders en het kastenstelsel in zijn geboorteland. De chawl-architectuur in Mumbai, waar fabriekswerkers generaties lang huisvesting vonden, vormt een terugkerend thema in zijn werk. Patil put inspiratie uit de ruimtes waar deze mensen uit de lagere kasten leefden en nu worden uitgezet. De texturen van de muren, de oude huishoudelijke voorwerpen en werkkleding: sporen van mensen die ongezien en ongehoord zijn gebleven.

De kunstenaar verweeft deze maatschappelijke thema’s met zijn eigen familiegeschiedenis. Patils vader was een avant-garde toneelschrijver en zijn grootvader was dichter. Aan de hand van hun bestaande werk, ontstaan nieuwe dialogen over de identiteit van de arbeiders en de hiërarchische kastenpolitiek van India.

In 2022 nam Patil deel aan documenta 15, in het najaar van 2023 toonde Hayward Gallery in Londen zijn werk in de tentoonstelling The Politics of Skin and Movement en momenteel is de kunstenaar resident van de Rijksakademie in Amsterdam. In 2024 neemt hij deel aan de 15e Gwangju Biennale.