In de presentatie A veil as a glaze, te zien vanaf 25 mei in drie ruimtes aan de randen van de Oude Kerk, toont kunstenaar Ana Navas (Ecuador, 1984, woont en werkt in Rotterdam) een serie glaswerken die qua techniek doen denken aan het brandschilderen van glas zoals vanaf de middeleeuwen vaak in kerken werd toegepast.

Door objecten uit hun context te halen, speelt ze met de relatie tussen vorm en functie en de relatie tussen origineel en kopie. In de Oude Kerk raakte Navas geïnteresseerd in het geschilderde behang in de Spiegelkamer, vol met kleurrijke bloemenranken en vogels. De aanwezigheid van Rembrandt van Rijn is voelbaar in de kamer, hij registreerde er zijn huwelijk met Saskia van Uylenburgh, die er zelf niet bij mocht zijn. In Navas’ zoektocht naar portretten van Saskia stuitte ze op een portret dat Rembrandt in 1634 maakte van Saskia als Flora, de Romeinse godin van de lente. Haar interesse in hoe vormen en beelden het collectieve geheugen van mensen kunnen binnendringen en de combinatie van macht en identiteit van vrouwen – komen naar voren in de presentatie in de drie zijruimtes.

Beeld: Ana Navas, persbericht Oude Kerk