Deze expositie is onderdeel van de manifestatie De roep van de o’o. Natuur onder druk. De expositie is op de tweede verdieping van het Allard Pierson.
“As Messengers” onderzoekt hoe veranderende collectieve wereldbeelden mensen verstrengelt met de biosfeer. Een cast van verschillende personages legt een reis af door diverse tijdlijnen. Hun verhalen vormen een caleidoscoop van speculatieve historische wendingen: kritieke punten waarop uiteenlopende manieren van verhouden hadden kunnen ontstaan. In deze scenario’s — en de overgangszone daartussen — treden verschillende soorten op als boodschappers van de voortdurende biodiversiteitscrisis.
Midden 16e – vroeg 17e eeuwse wending
Wat als verbeelding – prominent aanwezig in het gedachtegoed van de vroege Renaissance – in integraal onderdeel was gebleven van de opkomende natuurwetenschappen? In het eerste scenario worden twee wetenschappers wakker in een donkere ruimte, omgeven door de voelbare aanwezigheid van van fabelachtige wezens.
Laat 18e – midden 19e eeuwse wending
Wat als lichamelijke, subjectieve manieren van veldwerk — geïnspireerd door het werk van Alexander von Humboldt — een algemene werkwijze was geworden? Een onderzoeksduo probeert de oorzaak van het vluchten van dieren te achterhalen.
Laat 19e – vroeg 20e eeuwse wending
Wat als, in plaats van competitie, samenwerking veel eerder gewaardeerd was als een van de belangrijkste evolutionaire drijfveren? Het derde hoofdstuk verkent het samenkomen van ‘economie’ en ‘ecologie’ door middel van een decentrale, collectieve intelligentie die een bedreiging ervaart en zichzelf herorganiseert.
Wending in de tweede helft van de 20e eeuw
Wat als natuurbehoud en het terugbrengen van wilde natuur eerder genormaliseerd waren tijdens ‘De Grote Versnelling’ – een periode van snelle en wijdverspreide antropogene impact op de systemen van de aarde? Een jonge valkenier en haar moeder zijn uit elkaar gegroeid terwijl ze elk hun eigen manier vinden om de relatie met de natuurlijke wereld te herstellen.
Wending in de nabije toekomst
Wat als de-extinctie en bio-archieven opkomen als een laatste redmiddel om de biodiversiteit van de aarde te herstellen? In het laatste hoofdstuk komen wetenschappers in een buitenplanetaire biobank oog in oog te staan met de vergankelijkheid van het uitsterven en het diepgaande verlies wanneer de zintuiglijke werelden van andere soorten voorgoed verdwijnen.
Beeld: Allard Pierson Museum