Autopia. Voor sommigen is het een utopie, voor anderen een nachtmerrie: een wereld vol auto’s.

In sculpturen en installaties belicht Olaf Mooij (1958, Rotterdam) onze innige relatie met de auto en de gevolgen daarvan. ‘’Mensen hebben een persoonlijke band met de auto. Ze hebben er alles voor over.’’

Olaf Mooij was als kind al gefascineerd door auto’s. Zijn hele oeuvre is gewijd aan onze relatie met de auto. Daarmee werd hij internationaal bekend. Autopia toont zijn belangrijkste beelden en installaties.
Sleutelwerk is The Temple of Doom (2011), bestaande uit drie autocarrosserieën die een tempelachtige ruimte vormen, met ‘glas-in-lood’ raampjes van achterlichtjes. Een glazen cilinder gevuld met olie is het altaar.
In één beeld vat Mooij de problemen van onze tijd samen. Onze verheerlijking van de auto. Onze afhankelijkheid van olie en de impact van fossiele brandstoffen op de klimaatverandering.

De uitvinding van de auto heeft ons leven ingrijpend veranderd. Autopia wil mensen op een speelse manier bewust maken van onze diepe liefde voor de auto, en de offers die we ervoor brengen, van klimaatverandering, mensenlevens en luchtvervuiling. Autopia hoopt bij te dragen aan selectiever autogebruik.
Autopia is te zien in Museum De Domijnen in Sittard-Geleen-Born, de thuisbasis van VDL Nedcar. De tentoonstelling bevat een beknopte geschiedenis van de auto, en van de enige Nederlandse autofabrikant.

Autopia is een vervolg op de succesvolle tentoonstelling Object Love (2018) over onze relatie met dingen. De auto is immers ons dierbaarste object. Deze door Anne Berk gecureerde tentoonstelling reisde naar Museum Morsbroich in Leverkusen. Liebes Ding (2020) kreeg lovende kritieken in Kunstforum en Die Welt.