De expositie Because vormt het derde deel van een drieluik over vloeibaarheid in de Vishal, met speciale aandacht voor de spannende gebieden en de fluïde overgangen tussen de verschillende disciplines, tussen de geschiedenis en het heden en tussen binnen en buiten.

Na Through the Bathroom Window, waar de buiten- wereld ongewenst binnensijpelde, en Octopus’s Garden, over het stijgende water waartoe we ons moeten verhouden, gaat Because over de Vishal als semi-openbare ruimte. Het Beatles nummer maakt deel uit van Abbey Road, het album met het befaamde zebrapad op de albumhoes. Het laatste weekend van de expositie valt samen met de eerste editie van het Haarlem Vinyl Festival.

In zekere zin is de Vishal een natuurlijk verlengde van de openbare ruimte. Of in de zin van Giambattista Nolli’s kaart van Rome, een openbare binnenruimte. Het plaveisel van de Grote Markt loopt door tot in de Vishal, net als de bezoekers – die vrij toegang hebben.

Met virtuele elpees van Corinne Bonsma, een Jacobsladder van cassettebandjes en ander kinetisch werk van beeldend kunstenaar en pianist Robert Lambermont, ‘albumwerken’ van Johannes Schwartz, over de grijsgedraaide grammofoonplaten van Mondriaan; een in situ gemaakte compositie van gespannen draden door Bart Lunenburg en cut paintings van Martijn Sandberg.

Beeld: Johannes Schwartz, Blue, turning grey over you, 2017