Op het eerste gezicht lijken een begraafplaats en een museumzaal weinig gemeen te hebben. Toch geven ze beide betekenis aan de kunstwerken die Joseph Sassoon Semah (Bagdad, 1948) presenteert in de tentoonstelling Between Graveyard and Museum’s Sphere. Sassoon Semah neemt de bezoeker mee op een wonderlijke verkenningsreis.  Deze reis strekt zich uit van de Tempel van  Salomo in Jeruzalem, via de verloren gewaande publieke ruimte van Bagdad,  de wachtkamer van zijn grootvader en het vernietigingskamp Auschwitz-Birkenau, naar de ruimtelijke architectuur gebaseerd op de typografie van de Talmud Bavli.

Ballingschap, verloren cultuur, geschiedenis en traditie, identiteit en vriendschap zijn belangrijke thema’s in het werk van Joseph Sassoon Semah. In 1950 werden hij en zijn ouders gedwongen Irak te verlaten voor Israël. Via Londen, Berlijn en Parijs kwam hij uiteindelijk in 1981 in Amsterdam terecht. Zijn langlopende onderzoek, getiteld On Friendship / (Collateral Damage) waarvan de tentoonstelling het vijfde hoofdstuk is, vormt een verkenning van de relatie tussen jodendom en christendom als bronnen van westerse kunst, cultuur en politiek. Het streven van zijn grootvader, de opperrabbijn van Bagdad (1886–1971), om de dialoog tussen verschillende religies en wereldvisies te bevorderen, resoneert in alles wat hij doet.

Beeld: Joseph Sassoon Semah