Bloemen zorgen al eeuwen voor kleur, geur en betekenis op Paleis Het Loo. Bloom gaat over 17e-eeuwse stillevens en prinses Mary’s invloed op het gebruik van bloemen. Hedendaagse kunstenaars, ontwerpers en de tuindienst van het paleis brengen de geschiedenis tot leven. Ze bewonderen de historische werken, maar stellen ook kritische vragen. Hoe kwamen die bloemen hier? Wie betaalden de prijs voor de schoonheid en rijkdom? En wat is de toekomst van de bloem? Achter elke bloem en elk kunstwerk schuilt een verhaal.

Tulpenkoorts

In de 17e eeuw zijn vooral de gestreepte tulpen razend populair. Ook Mary hield van deze tulpen en gebruikte ze in de tuinen en kamers van Paleis Het Loo. Wat begon als liefde voor tulpen groeide uit tot een obsessie. Nederlandse handelaren betaalden een fortuin voor één tulpenbol. Een bijzondere bruikleen in de tentoonstelling is het tulpenboek van Pieter Cos uit 1637 uit de Speciale Collecties van de Wageningen Universiteit. Kunstenaar Jos Agasi brengt met zijn audiovisuele installatie Tulpenkoorts dit tulpenboek tot leven. Tulpenkoorts is gemonteerd op de speciaal hiervoor gecomponeerde muziek van Martin Fondse en Margriet Sjoerdsma. In de audiovisuele installatie Tulpenkoorts worden opkomst en ondergang van de tulpenmanie in de zeventiende eeuw verbeeld. De bollengekte of tulpenkoorts wordt door economen gezien als de eerste uitgebreid beschreven ‘bubbel’ (speculatiegolf) in de wereldgeschiedenis.

De plantencollectie van Willem & Mary
Uniek object in de tentoonstelling is een bloemenboek met aquarellen  van Stephanus Cosijns, 1685-1688 uit de collectie van Bibliotheca Nazionale Centrale de Firenze, Italië. Het toont een deel van de wereldberoemde plantencollectie die politicus Gaspar Fagel ooit bezat. Fagel was een goede vriend van Willem en Mary. Zij namen de planten én de 97 aquarellen over toen Fagel overleed. Door deze afbeeldingen weten we vandaag nog welke planten groeiden in de tuinen van Paleis Het Loo.

Hedendaagse kunstenaars
In Bloom staan 17e-eeuwse bloemstillevens, hedendaagse reflecties hierop, vakmanschap, de herkomst van bloemen en Mary’s vrijetijdsbestedingen centraal. Floral designer Hanneke Frankema heeft een bloemkunstwerk van gedroogde bloemen uit de tuinen en bloemenkamer van Paleis Het Loo gemaakt. Deze bloemen zijn sinds september 2023 op de zolders van het paleis gedroogd.

Mirjam Verschoor “Tribecalledtrash” maakt bloemstillevens met een verwijzing naar duurzaamheid. Ze fotografeert straatafval en vermengt dit digitaal met 17e-eeuws stillevens. In haar stillevens vervangt zij bloemen door afval. Afval is haast vergroeid met het straatbeeld en laat zien hoe verstoord onze relatie met de natuur is in deze wegwerpmaatschappij.

Bloemstillevens met een boodschap om even bij stil te staan.
In de tentoonstelling is een aantal couturestukken van modeontwerpen Claes Iversen te zien. Deze gerenommeerde couturier staat bekend om zijn creaties in de modewereld en zijn opdrachten voor het koninklijk huis. Iversen is gefascineerd door oude technieken, zoals borduren, waaraan hij in zijn creaties een eigen draai geeft. Deze stukken sluiten aan bij het laatste deel van de tentoonstelling waarin het gaat over verschillende hedendaagse vormen van vrijetijdsbesteding met bloemen, zoals geuren herkennen, bloemschikken en borduren.

Paleis Het Loo heeft voor het campagnebeeld samengewerkt met Noëlle van Dijk, multidisciplinair kunstenaar en experimenteel ontwerper. Net als in 17e-eeuwse kunstwerken brengt Noëlle beelden en bewerkingen samen die in realiteit niet mogelijk zijn.

Bloemen in het paleis
Nog steeds worden de vertrekken van het paleis wekelijks voorzien van verse boeketten die  door eigen vakmensen worden samengesteld, deels met bloemen van de kwekerij van Paleis Het Loo. Paleis Het Loo is het enige museum in Nederland met een professionele bloemenkamer. Net als het museum bestaat de bloemenkamer dit jaar veertig jaar.

Beeld: Paleis Het Loo x Noelle van Dijk