Nederlandse werven hebben vrijwel vanaf de opkomst van de stoomscheepvaart sleepboten ook gebouwd in opdracht van het buitenland. Voor zowel op zee als binnenwateren. De Edgar Bonnet, gebouwd in 1953 voor dienst op het Suezkanaal, was zelfs enige tijd de sterkste sleepboot ter wereld. Een andere krachtpatser was de raderstoomsleepboot ‘Ragnar’ geschikt voor het slepen op de snelstromende bovenloop van de Rijn. Nederlandse nieuwbouw was al snel te vinden in alle uithoeken van de wereld tot in Rusland en Zuid Amerika toe. Die sleepboten hadden vaak een herkenbaar Nederlands uiterlijk en droegen zo bij aan de internationale faam van sleepboten van Nederlandse makelij en legden daarmee een solide basis voor de vooraanstaande plaats die Nederland inneemt bij de bouw van innovatieve sleepboten vandaag.
Op de volgende wisseltentoonstelling zijn modellen te zien van de meest bijzondere sleepboten gebouwd voor het buitenland. Aan de hand van vaak nooit eerder getoonde foto’s, filmbeelden en verhalen wordt een interessant beeld geschetst van deze unieke tak van Nederlandse sleepbootbouw.
Deze wisseltentoonstelling zal te zien zijn vanaf half januari tot midden augustus 2023.