In de tentoonstelling Dragers. Werkpaarden in beweging onderzoekt de bekende Nederlandse fotograaf Charlotte Dumas het verband tussen haar eigen werk – polaroids en film – over werkpaarden en schetsen van 19e eeuwse kunstenaars als George Hendrik Breitner, Anton Mauve en Eugène Delacroix.
Gefascineerd door beweging in beeld, zoekt Charlotte Dumas in deze intieme tentoonstelling naar de dynamiek tussen vorm en inhoud van de afbeeldingen van de werkpaarden, in polaroids, film, schetsen, schilderkunst en animatie.
“De schetsen van Breitner zijn vaak ‘wild’ van karakter” vindt Dumas. “Zijn schetsen lijken gemaakt vanuit een urgentie om het onderwerp te vangen voor het weer in beweging komt of zijn getuige van deze beweging. Zijn tekeningen komen cinematografisch over, iets dat ook resoneert in zijn fotografie.”
De foto’s en film van Charlotte Dumas laten zien hoe werkpaden in Scandinavië weer op een duurzame manier worden ingezet in bosbouw. De schetsen van Breitner, Mauve en Delacroix tonen hoe werkpaarden in de 19de eeuw algemeen ingezet werden door mensen voor transport en in de landbouw en scheepvaart.
De tentoonstelling wordt samengesteld door gastcurator Marieke Wiegel, die onder andere verbonden was aan de stichting World Press Photo en het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Het is de tweede in een serie van vier foto-exposities die door de Stichting Het Old Burger Weeshuis Sneek mogelijk wordt gemaakt.
Beeld: Ledbury UK 2013, 4×5 inch Polaroid van Charlotte Dumas