Vanaf 17 juni duikt het Fries Museum in het persoonlijke leven en de kunst van de in Leeuwarden geboren kunstenaar Christoffel Bisschop (1828-1904) en zijn Engelse echtgenote Kate Bisschop-Swift (1834-1928). Ook hun inspiratiebronnen en de imposante villa Frisia komen aan bod, evenals de koninklijke kringen waarin zij zich begaven en het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. De tentoonstelling laat zien hoe de Friese kunstenaar het verleden aangrijpt als inspiratie voor het heden. In het bijzonder raakt Christoffel Bisschop gefascineerd door het kleurrijke stadje Hindeloopen.

Na de tentoonstelling over de vergeten schilder Alma-Tadema in 2016-2017, organiseert het Fries Museum dit jaar een grote tentoonstelling over een ander groot en vergeten schilder: Christoffel Bisschop. Naast verstilde Hindelooper interieurs schilderde de kunstenaar ook graag mijmerende vrouwen voor een venster en Bijbellezende vrouwen. Allen met een zweem van vroeger. Christoffel kreeg al snel de bijnaam ‘schilder van het schitterend effect’ vanwege zijn krachtige kleurgebruik en schitterende lichteffecten. Al in zijn eigen tijd wordt hij vergeleken met 17de eeuwse meesters als Johannes Vermeer, Rembrandt en Pieter de Hooch. Ook Kate had zich als succesvolle kunstenares ontwikkeld. Al in haar geboorteplaats Londen timmerde zij hard aan de weg. Nadat ze in 1869 trouwt met Christoffel en in Den Haag gaat samenwonen, weet Kate als eerste vrouw werkend lid te worden van het Haagse kunstenaarsgenootschap Pulchri Studio. Kate specialiseerde zich in eenvoudige interieurs met moeders en jonge kinderen. Hoe populair de kunstenaars in hun tijd ook waren, tegenwoordig zijn ze bij het grote publiek vergeten. Daar brengt het Fries Museum met deze grote tentoonstelling verandering in.

Beeld: Christoffel Bisschop, De brief, 1899-1904, waterverf op papier. Fries Museum, collectie Provincie Fryslâ