In de tentoonstelling Construct Deconstruct wordt er door drie beeldend kunstenaars ingegaan op de dynamiek tussen deze twee begrippen. Dit kan fysiek of psychologisch van aard zijn.
Art van Triest
In zijn werk maakt beelden kunstenaar Art van Triest gebruik van industrieel geproduceerde rasters. Voor de tentoonstelling Construct Deconstruct realiseerde hij een grote interactieve installatie, waarbij bezoekers een hangend veld met een raster van vierkanten kan veranderen. Door de contrasten die zichtbaar zijn in de lijnvoering en het materiaalgebruik, sluit zijn kunstwerk goed aan bij de tentoonstelling Construct Deconstruct, waarbij de kunstenaars op zoek gingen naar de dynamiek tussen constructie en deconstructie.
Maaike Folmer
Beeldend kunstenaar Maaike Folmer bouwt collageachtige werelden met afbeeldingen die zij op het internet vindt van technische installaties, architectuur, afval, machines, motoren, rakketen et cetera. Dit vult zij aan met eigen fotomateriaal. Hiermee becommentarieert Folmer de industriële en wetenschappelijke potenties waarmee wij onze cultuur opbouwen.
Urša Prek
In homevideo’s uit 1996 ziet beelden kunstenaar Urša Prek zichzelf als een driejarige spelen in een context die ze zich nu niet meer kan herinneren. Prek onderzocht de kloof langs termen als bewust/onbewust, plek, land en geschiedenis. De ‘lege’ videobeelden over zichzelf vult ze in de tentoonstelling Construct Deconstruct op door poses na te spelen die voorkomen in de familievideo’s en ze zo tot een nieuwe herinnering te maken. Het zijn poëtische (re)constructies.
Deze tentoonstelling is mede mogelijk gemaakt vanuit de regeling ´Coronaonderstseuning Kunstenaarshonorarium´ van het Mondriaan Fonds.