Corneilles 100-ste geboortedag wordt op 3 juli 2022 in het Cobra Museum gevierd met een feestelijke collectiepresentatie.
Hij startte zijn kunstenaarschap zoekend, kijkend naar andere kunstenaars en geïnspireerd door de natuur en mensen om hem heen.

Tijdens de wederopbouw lag de focus van Corneille en zijn mede-Cobrakunstenaars op het bevrijden van de kunst. Het was tijd voor nieuwe onderwerpen, nieuwe materialen en een nieuwe wijze van schilderen. Corneille schilderde spontaan en improviserend waarbij getekende lijnen uitgroeiden tot vormen en figuren. Hij creëerde een optimistische utopische wereld bewoont door vrolijke fantasiefiguren.

Een reis naar het Hoggar gebergte in Noord-Afrika vormt een nieuwe bron van inspiratie. Corneille vertaalt het droge, gebarsten landschap naar steeds abstracter wordende doeken met ronde vormen en een krachtig lijnenspel in aardse tonen. Corneille zou vele inspirerende reizen maken, die zich vertaalden naar het doek, maar Afrika zal een blijvende inspiratiebron voor hem zijn.

Eind jaren zestig keerde het verhalende karakter in Corneilles werk terug. Met een poëtische beeldtaal plaatste hij figuratie, zoals vrouw, vogel en hemellichamen in een paradijselijke, kleurrijke wereld. Met behulp van zeefdruktechnieken bereikte hij in de jaren tachtig en negentig talloze Nederlandse huishoudens in de vorm van bekers, pennen, stropdassen, maar ook middels een bewerkte luchtballon en tram. Deze vercommercialisering werd afgekeurd door de kunstwereld. Voor de vele toeschouwers gold het herkenbare en kleurrijke karakter van Corneilles werk echter veelal als een introductie op diezelfde kunstwereld.

Beeld: Corneille, Fete Nocturne, 1950, langdurige bruikleen particuliere collectie, c/o Pictoright 2022