Tentoonstellingen aanmelden

Crossing Time

75 jaar vrijheid herdenken en herinneren. Dat vrijheid niet vanzelfsprekend is bewijst het indrukwekkende Crossing Time. Crossing Time is een audiovisuele installatie op het buitenterrein van Nationaal Monument Kamp Vught. Overdag een leeg terrein dat omgeven is door prikkeldraad, een sloot en wachttorens. Een hoge muur scheidt de Penitentiaire Inrichting Vught van het NM Kamp Vught. Bij het vallen van de avond wordt de buitenruimte met Crossing Time ‘tot leven gewekt’. Het is een kunstinstallatie die niet alleen de traumatische oorlogsjaren, maar ook de huidige tijdgeest probeert te vangen in een carrousel van videoprojecties, licht en geluid. ,,Daar waar de wereld steeds maar doordraait, proberen we die hier even stil te zetten en te vertragen’’, zegt Julian van Buul van Beeldjutters, een creatief team dat belevingen maakt op het gebied van lichtkunst en locatietheater.

De installatie laat bezoekers onderdompelen in een poëtische audiovisuele wereld waarin wegkijken onmogelijk is. ,,De tijd dat je er bent, zit je er middenin’’, vertelt Isabel Nielen, die als lichtontwerper van de Theatermachine verbonden is aan Crossing Time. ,,Het insluiten en uitsluiten wordt voelbaar, net zoals tijdens de oorlog.’’ Sommige inwoners van Vught sloten de gordijnen als de eindeloze stroom traag bewegende gevangenen langs hun huis passeerde, anderen probeerden te helpen.

Wat dat betreft is er volgens Nielen een parallel te trekken met de huidige tijd. ,,Je leest in de krant over alle ellende, je slaat ‘m dicht en je kijkt weg.’’ De installatie verbeeldt van machteloze burgers die zich moesten onderwerpen aan nazi’s. Ook dat dwingt tot nadenken, zegt Vincent Vriens van Beeldjutters. ,,De kakofonie staat voor de gekte van deze wereld. Na de Tweede Wereldoorlog zeiden we: dit nooit meer. Toch staat de wereld nog steeds in de fik.’’
Het is aan de bezoeker aan het donkere kamp om hierbij stil te staan, omgeven door beelden, silhouetten en schaduwen. Zo’n zeventig figuranten, onder meer uit Vught, hebben meegewerkt aan filmopnamen om mensen te verbeelden die erkennen, toekijken, wegkijken of ontkennen. Maar ook de bezoeker zelf kan onderdeel van de installatie zijn, zegt Nielen. ,,Het publiek speelt mee, en kan zowel toeschouwer als deelnemer zijn. De installatie heeft verschillende lagen: wie kijkt naar wie? Wie is opgesloten en wie niet? Door van standpunt te wisselen, bepaal je zelf de rol die je aanneemt.’’

Net als tijdens de gruwelijke jaren tussen 1940 en 1945 zijn er lichtpuntjes, die verwerkt zijn in de installatie Crossing Time. ,,Er zijn altijd mensen die moed en veerkracht tonen’’, zegt Vriens. ,,Die zich tegen de stroom in proberen te bewegen, die dansen voor een gevoel van vrijheid.’’ Dat is de zeggingskracht van Crossing Time: de verbeelding wordt overgelaten aan de bezoeker, die op zoek mag naar zijn eigen gevoel en emotie.

Van 6 mrt 20 20

t/m 28 mrt 20 20