Tentoonstellingen aanmelden

De duisternis ontvluchten – Een indrukwekkende interventie met duizenden miniatuurbootjes door Issam Kourbaj

Tropenmuseum, Amsterdam

Expositie markeert tien jaar sinds het begin van de crisis in Syrië

Issam Kourbaj’s installatie van duizenden miniatuurbootjes, Scaling the Dark: seeds, sands, moons

Tien jaar geleden begon de crisis in Syrië, die tot op de dag van vandaag duurt. Het Nationaal Museum van Wereldculturen (NMVW) staat hier bij stil met de expositie De Duisternis ontvluchten – een interventie door Issam Kourbaj. Op uitnodiging van NMVW exposeert de in Syrië geboren kunstenaar in de Lichthal van het Tropenmuseum. Waar hij zijn werk combineert met objecten uit de collectie van het museum, aangevuld met objecten van Naturalis en RMO. Onder meer 4.348 miniatuurbootjes en een zeldzaam 16e-eeuwse herbarium vormen de expositie over oorlog, migratie, groei en hoop. De duisternis ontvluchten opent op 30 april.

Hedendaagse kunstwerken in combinatie met objecten van het NMVW
De installatie van duizenden miniatuurbootjes is het centrale punt van de expositie en is speciaal voor de Lichthal van het Tropenmuseum gemaakt. Ze tellen en herdenken de dagen, weken, maanden en jaren dat de Syrische crisis duurt. De bootjes zijn door BBC Podcast A History of the World in 100 Objects uitgeroepen als het meest representatieve kunstwerk van nu. Daarnaast is de expositie opgebouwd uit kunstobjecten van de NMVW-collectie en musea als Naturalis en het RMO. Een vijfduizend jaar oude Syrische eye-idol, een beeld met ingesneden ogen en bruikleen van RMO Leiden, inspireerde Kourbaj om geblinddoekt beeldjes uit Aleppo-zeep te snijden. Een opvallende 19e-eeuwse Iraanse almanak ligt onder een kalender gemaakt van gebruikte lucifers. En Kourbaj combineert zijn gedicht, dat hij met de hand op de achterkant van 366 gebruikte postzegels schreef, met een Arabisch schrift uit Indonesië. Deuren uit Aleppo die aan het plafond hangen en kinderschoenen zonder zool die de migratie naar Europa markeren, leiden de bezoeker door de Lichthal van het museum. Kourbaj gebruikt regelmatig afgedankte materialen, die voor hem een diepere verbinding met het leven van alledag hebben.

Beeld: Issam Kourbaj, Scaling the Dark: Seeds, Sands, Moons (2021) 

Van 28 mei