Tentoonstellingen aanmelden

De kracht van thuis – Dolf Dijkstra en Herbert Willems

Museum De Casteelse Poort, Wageningen

Tijdens de huidige coronapandemie zijn mensen veelal genoodzaakt thuis te blijven en te werken. In deze periode van onzekerheid is het huis, thuis, belangrijker dan ooit. Museum De Casteelse Poort nodigde twee kunstenaars uit om te reflecteren op dit thema.

De Arnhemmer Dolf Dijkstra is opgeleid als grafisch vormgever, al 25 jaar zzp-er en heeft altijd ‘vormgegeven’. Naast zijn zakelijke opdrachten heeft hij veel vrij werk gemaakt in zijn atelier in Zevenaar. Vanaf zijn 50ste heeft hij de focus verlegd naar de beeldende kunst. Niet zonder succes. Zijn werk past tussen de beeldtaal van Harrie Gerritz, Piet Zegveld en stadsgenoot Klaas Gubbels.

Dolf verwerkt het thema De Kracht van Thuis in zijn strongholds, versterkte bouwwerken, bedoeld om de inhoud te beschermen tegen kwade invloeden van buiten. Dat kunnen in letterlijke zin goederen zijn, mensen en dieren maar in figuurlijke zin ook visies, gedachten en/of overtuigingen. Maar ook een mens heeft of is zijn eigen bastion. Soms moeten muren geslecht worden om tot de ziel van een persoon te geraken of om zijn vertrouwen te verdienen. Voor deze expositie heeft Dolf gekozen voor ruimtelijke werken.

Het thema van het werk van Herbert Willems is de zogenaamde ‘heemding’: een woord dat in het Nederlands niet bestaat, maar waar de Duitsers het veel betere woord ‘Heimkehr’ voor hebben. Het is een oergevoel van mensen van alle streken en tijden, een verlangen naar een eigen en unieke plek onder de zon, waar ze geboren zijn en zich veilig en vertrouwd voelen. Die ‘heemding’ kan weergegeven worden door huizen, maar evengoed door boerderijen, strandhuisjes of vuurtorens. Geborgenheid en veiligheid staan daarbij steeds centraal, balans en harmonie zijn de hoofdkenmerken ervan.

Herbert is opgeleid aan de kunstacademies van Rotterdam en Groningen, en schildert in een romantisch realistisch stijl. Zijn werken ademen een bijzondere en romantische sfeer, gerealiseerd door een kenmerkend en betekenisvol kleurgebruik, versterkt door rayïstische elementen. Daarbij streeft Herbert steeds naar eenvoud van de vorm enerzijds en maximale zeggingskracht van de inhoud anderzijds.

Van 22 nov 20 20

t/m 20 mrt 20 21