Het werk van Patrick Bergsma (Purmerend, 1965) is wel eens omschreven als ‘een portret van post-apocalyptisch leven’. Uitermate gedetailleerde sculpturen, opgebouwd uit verschillende materialen die surrealistische scènes laten zien. In De Vensterbank toont Bergsma enkele werken uit de serie ‘Beautiful Decays’:
“In de serie gebruik ik de oude Aziatische kunsten van penjing en bonsai in combinatie met stedelijk verval en modernistische architectuur om mijn droomachtige fantasieën over de spanning tussen de natuurlijke wereld en onze hedendaagse beschaving vorm te geven. De onstuitbare kracht van de natuur waar wij deel van uitmaken, is al vele jaren het hoofdthema van mijn werk. In de 4,5 miljard jaar dat onze aarde bestaat, heeft de natuur op aarde vele grote rampen overwonnen, veroorzaakt door asteroïden en ijstijden. Wat je ziet na zo’n periode is hoe de natuur langzaam terugkomt met nieuwe soorten en vormen die beter geschikt zijn voor de nieuwe omstandigheden. Tenzij we ons gedrag drastisch veranderen, ziet het ernaar uit dat de wereld afstevent op een nieuwe ramp, veroorzaakt door de homo sapiens. Omdat hij zelf deel uitmaakt van de natuur, worstelt de mensheid met de problemen die het gevolg zijn van onze overbevolking. Maar wat voor puinhoop we er ook van maken, de natuur lijkt altijd een manier te vinden om te overwinnen en zich aan te passen aan de veranderde omgeving.”
Voor De Vensterbank ging kunsthistoricus Jantine Kremer op bezoek bij de kunstenaar in zijn atelier. Dit interview is in woord en beeld terug te lezen op de website van De Vensterbank.