Elk fotografisch beeld van Diane Severin Nguyen (1990, Carson) wekt een vreemde sensatie op bij de kijker. Met behulp van merkwaardige, vleesachtige materialen, sensueel licht en levendige kleuren creëert ze complexe, niet eenvoudig te interpreteren beelden. De gedetailleerde foto’s hebben iets unheimisch, alsof er elk moment iets onverwachts kan gebeuren.

In haar fotografische werk gebruikt Nguyen zowel organische als synthetische materialen, zoals latex, haar en vloeistoffen, die als zodanig niet te herkennen zijn. De materialen zijn vaak opzettelijk in staat van transformatie vastgelegd: het moment waarop er een fysieke spanning ontstaat. In het werk Daily affirmations (2021) lijkt het haast alsof er aan een deel van de (dierlijke) huid wordt getrokken door een ketting, die de huid doorboort. Nguyen manipuleert de belichting door gebruik te maken van kunstmatig licht, zoals LED-lampjes of de ingebouwde zaklamp van een iPhone. De foto’s zijn ingelijst in handgemaakte stalen lijsten, waarin een regenboog-effect zichtbaar is. De bijzondere lijsten geven een extra dimensie aan de gemanipuleerde belichting.

Nguyen spreekt over de ‘wonden’ en ‘breuken’ die ze in haar werk wil vastleggen. Vaak zijn de materialen in de geënsceneerde composities erg kwetsbaar. Ze legt precies het moment vast waarop de constructie breekt, scheurt of instort. Door ongewone combinaties van organische en synthetische materialen te maken, wil Nguyen de materialen ontdoen van hun gebruikelijke functie. Ze beschouwt het medium fotografie als een ‘vloeibare taal’ en breekt met bestaande hiërarchieën en betekenissen.

Naast de werken uit de collectie, te zien in een van de grote zalen van Huis Marseille, zullen er bruiklenen uit andere museale en private collecties worden getoond.

Daily Affirmations, 2021 © Diane Severin Nguyen