Aansluitend bij de tentoonstelling Andy Warhol: Vanitas in de museumruimte van SCHUNCK, staat ook in deze presentatie het thema vergankelijkheid centraal.

Een selectie werken uit de kunstcollectie van SCHUNCK die ofwel heel direct of via associatie een relatie hebben met belangrijke thema’s uit de Vanitas-traditie in de schilderkunst.

Vanitas als thema

Begin 17de eeuw ontstond de Vanitas-traditie in de schilderkunst in de Nederlanden: stillevenschilderingen van objecten die symbool staan voor de vergankelijkheid van schoonheid, wereldse prestaties en genoegens en de onontkoombaarheid van de dood. Denk aan de afbeelding van schedels, verwelkende bloemen, zandlopers, spiegels, luchtbellen, gedoofde kaarsen of lichamelijk verval. Het Vanitas-thema was ook bedoeld als een religieus ingegeven waarschuwing: ijdelheid, tijdelijkheid en het aardse leven zijn vluchtig en zinloos; beter streeft men naar het eeuwige leven na de dood. Immers ons sterfelijk omhulsel, oftewel ons lichaam, raakt in verval en sterft.

Beeld: Tim Ayres, Vanitas (after Pereda), 1999, foto: Peter Cox