Vanaf 26 november 2023 wordt het werk van Gerrit van Bakel (1943 – 1984) getoond in museum De Wieger. In 2024 is het 40 jaar geleden dat hij overleed. Aanleiding voor De Wieger om één van Deurne’s meest uitgesproken talenten te eren met een tentoonstelling. Terwijl het werk van Gerrit van Bakel te zien zal zijn op de bovenverdieping van het hoofdgebouw van het museum, is het werk van kunstenaar – én zoon van Gerrit – Michiel van Bakel (1966) te bewonderen in de Ateliers. Op de benedenverdieping komt het werk van de twee kunstenaars samen met de Peel als gemeenschappelijk thema.

In Dromen in realiteit. Gerrit van Bakel en tijdgenoten komen natuur, techniek en poëzie samen. Het uitgangspunt voor de tentoonstelling vormen werken uit Gerrit van Bakels ‘machine periode’; de jaren 1974 – 1984 waarin hij mechanische objecten of ‘dingen’ maakte, zoals hij zijn werken zelf noemde.

Het oeuvre van Van Bakel neemt een unieke plek in binnen de maatschappelijke en artistieke ontwikkelingen in de naoorlogse decennia. Zijn werk is zowel conceptueel als concreet en zowel filosofisch als praktisch. Juist omdat het werk zo op zichzelf staat, is het interessant om het in de tijd te plaatsen en te bezien naast dat van tijdgenoten die zich in een heel andere richting ontwikkelden, maar zich even sterk individueel uitdrukten, onder wie Frans en Marja de Boer Lichtveld, Bob Bonies, Ad Dekker, Jan Schoonhoven en André Volten.

Gerrit van Bakel, Dag- en Nachtmachine, 1977, multiplex, mahoniehout, ijzer en leer, collectie De Wieger
Gerrit van Bakel, De wagentjes van het Goede en Kwade, 1983-84, staal en staalkabel. ©erven Van Bakel, fotografie Peter Cox/collectie Bonnefanten
Gerrit van Bakel, Berlijn-machine, 1978-80, ijzer en messing. ©erven Van Bakel, fotografie Peter Cox-collectie Van Abbemuseum