Pop-up tentoonstelling over de relatie tussen kunst en klimaat.

Hoe verhouden kunstwerken zich tot klimaatverandering?

In het voorjaar van 2025 sluit een deel van het Van Abbemuseum tijdelijk vanwege belangrijke klimaatwerkzaamheden. Deze verduurzamen het gebouw en zorgen voor een betere bescherming van kunstwerken. Door deze werkzaamheden moeten 120 kunstwerken – nu te zien in de collectiepresentatie Dwarsverbanden – tijdelijk een ander onderkomen vinden. Deze uitdaging vraagt om een innovatieve oplossing: een bijzondere pop-up tentoonstelling die de relatie tussen kunst en klimaat onderzoekt, te zien van 8 maart t/m 21 april.

Begin maart worden er 120 kunstwerken uit de collectiepresentatie Dwarsverbanden van het collectiegebouw naar de oudbouw verplaatst. Dat brengt een logistieke uitdaging met zich mee. De 120 werken worden nu uitgestrekt over vijf verdiepingen gepresenteerd terwijl er in de oudbouw maar één verdieping met drie zalen beschikbaar is. Assistent-curator Chala Itai Westerman werkte samen met het collectie- en technische team om hedendaagse kwesties aan de orde te stellen en een unieke tentoonstelling te creëren. In Dwarsverbanden Reshuffled: materiaal en klimaat gaan kunst en klimaat met elkaar in gesprek. In elke zaal worden minstens 40 werken tentoongesteld in een speciale ‘depotopstelling’. De presentatie van deze werken laat ons nadenken over de rol van kunst binnen duurzaamheid. Kunst overstijgt in deze tentoonstelling het alleen hebben van esthetische aantrekkingskracht: het dient juist katalysator om dringende hedendaagse thema’s met elkaar te verbinden.

Welke werken zijn er te zien?

In Dwarsverbanden Reshuffled worden de werken gepresenteerd aan de hand van hoe gevoelig ze zijn voor veranderingen in het klimaat. In de eerste zaal zijn de werken te zien die het meest gevoelig zijn voor schommelingen in klimaat. Denk aan de tekeningen van El Lissitzky uit de serie Proun, fotografie van Rineke Dijkstra en het textielwerk This Means Tableau van Laure Prouvost. In zaal twee worden kunstwerken met een gemiddelde kwetsbaarheid tentoongesteld. Denk aan het bekende Monochrome Blue, sans titre (IKB 63) van Yves Klein, stanley brouwn’s meetinstrumenten van metaal en de Scaffolding Series van Otobong Nkanga. Verrassend genoeg zijn olieverfschilderijen, waaronder kopstukken als Buste de femme van Pablo Picasso, Volkslogement van Charley Toorop en Angela Davis #2 van Iris Kensmil minder gevoelig voor klimaatschommelingen.

Beeld: Buste de femme (1943), Pablo Picasso. Foto: Peter Cox