Vanaf 3 september is in Singer Laren een nieuwe thematische collectiepresentatie te zien met hoogtepunten van het Nederlands impressionisme en modernisme. De presentatie biedt een nieuwe kijk op de collectie door het uitlichten van beeldbepalende verzamelaars, de rol van vrouwen en persoonlijke verhalen achter de werken. Daarnaast krijgt de grootste deelcollectie van het museum, bestaande uit werken op papier, meer aandacht. Een nieuwe kijk presenteert publiekslievelingen én zelden getoonde werken op geheel nieuwe wijze.

Beeldbepalende verzamelaars
Singer Laren is onlosmakelijk verbonden met het kunstenaarsdorp Laren, waar zo’n 150 jaar geleden een bloeiend en vernieuwend kunstklimaat heerst. Anna Singer-Brugh sticht hier in 1956 het museum ter nagedachtenis aan haar man, de schilder William Henry Singer, met hun kunstverzameling als basis. De Singercollectie is door de jaren heen aangevuld met aankopen en grote schenkingen van onder andere het echtpaar Groeneveld-Woerlee, Renée Smithuis en Els Blokker-Verwer. Deze toevoegingen hebben het karakter van Singer Laren als verzamelaarsmuseum gevormd, waardoor het de verscheidenheid van het Nederlands modernisme en impressionisme, voor een deel van Larense bodem, op hoog niveau kan tonen.

De rol van vrouwen
De rol van vrouwen in de kunstwereld, of ze nu maker, model, verzamelaar, schenker, opdrachtgever of professional zijn, is tot op de dag van vandaag onvoldoende belicht. Singer Laren heeft op het gebied van gendergelijkheid in de collectie eveneens nog stappen te zetten. Slechts 9% van alle werken is gemaakt door vrouwelijke kunstenaars. In Een nieuwe kijk maakt de bezoeker kennis met een aantal bijzondere en vooruitstrevende vrouwen als Else Berg, Gertrud Leistikow en Tonia Stieltjes.

Beeld: Piet Mondriaan, Oostzijdse molen, circa 1906 – 1907, olieverf op doek, 51 x 77 cm, Singer Laren, langdurig bruikleen uit particulier bezit