Met haar galerie leverde Cokkie Snoei 33 jaar lang een grote bijdrage aan het kunst- en cultuurklimaat in Rotterdam en daarbuiten. Na banen als copywriter en fondsenwerver start zij in 1985 een kunstimpresariaat. Haar portfolio bestaat bij aanvang uit een 12-tal Rotterdamse kunstenaars die zij onder de aandacht brengt bij ondernemers die kwalitatief werk zoeken voor hun bedrijfsruimte. Deze aanpak heeft succes, maar bevredigt Cokkie niet. In 1989 opent ze met veel bravoure een groots opgezette galerie in de Rotterdamse Witte de Withstraat, van waaruit zij kunstenaars daadwerkelijk verder helpt en een verbindende factor vormt.
Tegendraads
Ze is de eerste galeriehouder in Nederland die werk toont van inmiddels internationaal succesvolle kunstenaars zoals Nan Goldin, Claude Cahun en Larry Clark, in een tijd dat fotografie als kunstvorm nog niet heel serieus werd genomen. Ze brengt een mix van gevestigde en nieuwe, onbekende kunstenaars en kiest hierbij steevast voor gewaagd en uitgesproken werk, buiten de gebaande paden. Regelmatig zijn het kunstenaars die de zelfkant van de maatschappij in beeld brengen. Ze richt zich op controversiële onderwerpen als seksualiteit, genderidentiteit en macht. Het moet tegendraads zijn, schuren en prikkelen, en de ideeën over wat kunst kan zijn, uitdagen. Dat is duidelijk voelbaar in de tentoonstelling ‘Fancy Some Friction, Honey?’, waarin foto’s, films, tekeningen, schilderijen, beelden en installaties van 33 kunstenaars uit 33 jaar Cokkie Snoei te zien zullen zijn.
Beeld: Portret van Cokkie Snoei © Elza Jo