Als Fernand Léger (1881-1955) de reeks Fumées sur les toits in 1911-1912 schildert, bevindt hij zich op een keerpunt in zijn carrière. Vanaf 1908 breekt hij radicaal met de stijl van zijn vroegere werken en zoekt, aanvankelijk sterk geïnspireerd door Paul Cézanne, naar nieuwe artistieke mogelijkheden. Het uitzicht vanuit zijn atelier over de daken van Parijs, met zijn schoorstenen en rookpluimen, inspireert Léger om te experimenteren met vorm en kleur, waarbij hij van betrekkelijk realistisch en monochroom naar steeds meer abstractie en kleur toewerkt. Deze zoektocht resulteert uiteindelijk in kubistische werken als Contrastes de formes (1913-1914) die hij aan de vooravond van de Eerste Wereldoorlog maakt. Ook La partie de cartes (1917), dat Helene Kröller-Müller voor haar collectie koopt en dat een hoogtepunt is in Légers oeuvre, is ondenkbaar zonder de Fumées sur les toits.

Beeld: Robert Delaunay, Studie voor ‘La Ville’, 1909-1910. Tate, London 2017, c/o Pictoright Amsterdam 2022