Binnen de collectieopstelling is een kleine solopresentatie te zien van de Engelse kunstenaar Fiona Banner, ook bekend als The Vanity Press. Enkele van haar recente werken, waaronder drie schilderijen uit de serie Full Stop Seascapes (2021) en de film Pranayama Organ (2021), worden in De Pont getoond naast haar werk uit de collectie. De mogelijkheden en beperkingen van taal en beeld, en de machtssymboliek van militair materieel zijn in deze werken terugkerende thema’s.

In Pranayama Organ, dit jaar ook in Venetië te zien tijdens de Biënnale, komen twee enorme opblaasbare straaljagers, een Typhoon en een Falcon, langzaam tot leven en beelden vervolgens een droom uit waarin ze het effect van wapentuig ondermijnen. Verderop in de film voeren twee figuren verkleed als straaljagers een absurde rituele dans van verleiding en strijd op. Ze tasten elkaar voorzichtig af, in een verlangen naar intimiteit in plaats van conflict. Ondertussen vermengt in de soundtrack het ritme van ademteugen zich met orgeltonen van het nummer Wild is the Wind en vormt zich een gevoelig evenwicht tussen macht en kwetsbaarheid, en tussen humor, poëzie en geweld.

Het leesteken punt (‘full stop’ in het Engels) loopt als een rode draad door Banners oeuvre. ‘Full stops’ zijn stille tekens, in de taal zijn ze gerelateerd aan de ademhaling en dwingen ze ons tot een pauze. In 2020 hakte Banner reusachtige Full Stops in verschillende lettertypen uit graniet. Zo werden het fysieke barrières. Onder leiding van Greenpeace wierp Banner de beelden in zee als barricade voor illegale sleepnetvisserij en om de regering (met succes!) te bewegen tot actie. Daarmee werden het beeld en effect van taal krachtiger dan de taal zelf.

Beeld: Zaaloverzicht Fiona Banner, foto Peter Cox