Hoe worden herinneringen bewaard – in archieven, in geheugens, in het landschap en op film? Beeldend kunstenaar en filmmaker Fiona Tan (1966, Indonesië) onderzoekt manieren waarop we de wereld om ons heen vastleggen.

Daarbij werkt ze met fotografie en bewegend beeld en creëert ze ruimtelijke installaties. Dit najaar presenteert Eye Filmmuseum het werk van Fiona Tan in de solotentoonstelling Mountains and Molehills.

Centraal in de tentoonstelling staan de werken Gray Glass (2020) en Inventory (2012) en het nieuwe werk Footsteps (2022) dat Fiona Tan maakte op uitnodiging van Eye. In deze video-installaties komt de verhouding tussen degenen aan weerszijden van de lens aan bod; maar ook de relaties tussen beeld, maker en kijker.

Tan beschouwt tijd als medium en als werktuig. Tijd is materiaal dat ze onderzoekt, kneedt en bewerkt tot kunstwerk – vaak met combinaties van stilstaand en bewegend beeld. Daarbij kijkt ze met een kritische maar ook poëtische blik naar manieren van waarnemen en representeren. Hoe maak je een waarachtig portret van een individu, een gemeenschap, een plek of een tijd?

Beeld: Fiona Tan, Gray Glass (2020), still, 3 kanaals 4K video-installatie, z/w, 3 x mono, courtesy de kunstenaar en Frith Street Gallery, Londen