Tentoonstellingen aanmelden

From a River to the Room

De tentoonstelling From a River to the Room is een soloproject van Gerbrand Burger en toont nieuw werk, veelal sculpturen, dat de ontwikkeling laat zien in zijn benadering van vorm, materialiteit, handwerk en techniek. De tijd waarin we leven, die wordt gekenmerkt door een pandemie en ecologische en economische crises, heeft invloed op het werk dat Burger maakt, en de rol die hij aanneemt als kunstenaar. Hoewel hij zijn werk niet in een activistische context presenteert, is het gebaseerd op een fundamentele wens om materiaal duurzaam te gebruiken en bewust te zijn van zijn omgeving.

Het werk komt voort uit twee ontwikkelingen in Burgers praktijk. Er is een samenwerking opgezet met houtspecialist Michiel van Leersum, met wie er onderzoek is gedaan naar de kwaliteiten van lokaal hout en die Burger heeft voorzien van ruw elzenhout. Elzen groeit het liefst bij het water en wordt bij gebruik onder water keihard. De wat onderschatte inlandse houtsoort is bijvoorbeeld gebruikt voor de houten palen onder Amsterdam en voor houten klompen. Daarnaast heeft Burger een werkperiode bij EKWC voltooid; een internationale artist-in-residence en centre-of-excellence voor keramiek.

Het heeft geresulteerd in meerdere ‘flatscreens’; keramische geglazuurde panelen met abstracte oppervlakken – ruw, glad, spiegelend en transparant, al experimenterend aangebracht, zoekend naar de onvoorspelbare effecten van het materiaal. In sommige keramische panelen laat Burger de handmatige, fysieke opbouw van het materiaal zien door het gebruik van oxides op de verse klei aan te brengen tijdens het vormen van de platen, terwijl in andere de natuurlijke materialiteit van klei en glazuur wordt benadrukt met organische patronen en water- en schimmelachtige oppervlakken. De vormen van het keramiek zijn overgenomen van materiaal die Burger heeft verzameld uit het publieke domein en z.g. ‘maker spaces’ dat de manier van produceren goed laat zien; computergestuurd uit platen gesneden met laser, waterjet of CNC-frees. Deze gevonden vormen zijn een belangrijk motief geworden in het werk: ontdaan van haar oorspronkelijke functie en betekenis, waarbij enkel de vorm overblijft. Het ruwe elzenhout is ambachtelijk bewerkt tot ogenschijnlijke gebruiksvoorwerpen, maar door kleine ingrepen in het ontwerp worden ze uit het functionele getrokken.

De twee contrasterende materialen – elzenhout en handgemaakte keramiek – komen uit de regio en vormen de basis voor nieuwe ruimtelijke sculpturen. Het werk begeeft zich op de grens tussen functionaliteit en vorm, industrieel en handmatig of organisch. Het onderzoekt het oppervlak van architectonische volumes, vormen en ruimtes.

De tentoonstelling vindt plaats in Bellyditcham; een onafhankelijke projectruimte op de begane grond van het houten huis dat Gerbrand Burger heeft gebouwd naar eigen ontwerp. Bellyditcham biedt ruimte aan kunstenaars en curatoren om tentoonstellingen te realiseren.

Van 29 mei 20 21

t/m 13 jun 20 21