Dankbaar en trots presenteert Kunstmuseum Den Haag zijn nieuwste aanwinst Jongens op Vastenavond van Gabriele Münter (1877-1962) in een intieme tentoonstelling tussen haar tijdgenoten en artistieke broeders. Het schilderij was de afgelopen jaren al te zien in het museum als langdurig bruikleen, maar is nu geschonken door THE EKARD COLLECTION ter nagedachtenis en ter ere van Henry en Erica Drake. Uit de schaduw Kunstmuseum Den Haag koestert een verzameling Duitse expressionisten, waaronder een groep werken van de kunstenaars van Der Blaue Reiter. Deze deelcollectie is sinds de jaren twintig van de vorige eeuw opgebouwd met werken van Wassily Kandinsky, Franz Marc, Alexej von Jawlensky, August Macke, Heinrich Campendonk en Paul Klee. De belangrijkste aankopen vonden na de Tweede Wereldoorlog plaats, veelal in de jaren vijftig. Opvallend genoeg werd nooit werk verworven van Gabriele Münter, die vanaf het allereerste begin onderdeel uitmaakte van deze kunstenaarsgroep. Lange tijd stond Münter onterecht in de schaduw van haar partner Kandinsky. Met terugwerkende kracht is er in de afgelopen jaren veel belangstelling voor het werk van Münter en krijgt zij erkenning voor haar rol binnen het Duits expressionisme. De verwerving van het schilderij Jongens op Vastenavond is dan ook niet zomaar een verrijking van de collectie van het museum. Het is een cruciale aanvulling waarmee het verhaal van Der Blaue Reiter nog beter verteld kan worden. Jongens op Vastenavond Gabriele Münter schilderde Jongens op Vastenavond vermoedelijk in de winter of het vroege voorjaar van 1911. We zien twee jongens ingepakt in dikke winterkleding in een dorpsstraat tegen een besneeuwde achtergrond. De petten en beglaasde ogen verbergen de gezichten van de jongens, slechts hun bevroren neuzen en rode wangen zijn zichtbaar. Eén van de jongens eet een pannenkoek. De traditie van Vastenavond gaat terug tot de Middeleeuwen en is zowel verwant aan Carnaval als aan Maslenitsa – een Russisch pannenkoekenfeest. In verschillende Europese landen wordt deze dag in februari of maart gevierd door het eten van pannenkoeken. Vastenavond staat daarom ook wel bekend als “Pannenkoekdag” of “Vette Dinsdag”. Het symboliseert het einde van Carnaval en het begin van de vastentijd. Beeld: Gabriele Münter, jongens op vastenavond