Tentoonstellingen aanmelden

Geneesmiddel in Beeld

Nationaal Farmaceutisch Museum, Utrecht

Het Nationaal Farmaceutisch Museum lanceert een nieuwe digitale tentoonstelling genaamd ‘Geneesmiddel in Beeld’. De tentoonstelling toont meer dan tweehonderd jaar geschiedenis van geneesmiddelreclames. Dat is een primeur, omdat de getoonde geneesmiddelreclames nog nooit op zo een grote schaal te zien zijn geweest.

De historische collectie van de KNMP, de beroeps- en brancheorganisatie voor Nederlandse apothekers, was de inspiratiebron van de tentoonstelling. Een aantal jaar geleden kwam daar een prachtige reclamecollectie boven tafel. “Van verguisde geheimmiddelen tot wetenschappelijk geprezen spécialités en bekende merkgeneesmiddelen, van alles zijn wel reclames bewaard gebleven”, stelt Toine Pieters, initiatiefnemer en redacteur van de tentoonstelling. Pieters publiceerde in 2018 samen met Annemieke Horikx een boek waarin een serie geneesmiddelreclames uit de periode 1950-1990 voor het eerst openbaar werd gemaakt. Deze gelijknamige tentoonstelling borduurt daarop voort.

‘Geneesmiddel in Beeld’ neemt bezoekers mee op een virtuele ontdekkingstocht door de geschiedenis van geneesmiddelreclames. Geneesmiddelreclames worden in de virtuele tentoonstelling op diverse manieren gepresenteerd. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld door een uitgebreide tijdlijn scrollen. In de tentoonstelling komen opvallende ontwikkelingen en verhaallijnen naar voren, waaronder het gebruik van stereotyperingen in advertenties voor psychiatrische geneesmiddelen. De tentoonstelling is vanaf 7 april 2021 te bekijken op de website van het Nationaal Farmaceutisch Museum (www.nationaalfarmaceutischmuseum.nl).

Van 7 apr