Al vanaf het eind van de 18de eeuw verzamelt Teylers Museum eigentijdse tekeningen. Vorig jaar is daar een bijzondere groep bijgekomen. Tanya Rumpff schonk het museum 89 hedendaagse tekeningen uit haar eigen collectie, werken van onder meer René Daniëls, Marlene Dumas, Tony Oursler en Jan Schoonhoven. Om de schenking te vieren is van 31 maart tot en met 3 september een selectie van de tekeningen te zien in het Prentenkabinet in de tentoonstelling Gifted Eye.
Tanya Rumpff
Tanya Rumpff speelde met haar Haarlemse galerie – op een steenworp afstand van Teylers Museum gelegen – decennialang een belangrijke rol in de Nederlandse hedendaagse kunstwereld. Zij was van groot belang voor de tekeningenverzameling van Teylers Museum: dankzij haar bemiddeling verwierf het museum een groot aantal tekeningen van vooraanstaande kunstenaars uit binnen- en buitenland. Ook na het stopzetten van haar galerie bleef zij zich inzetten voor het museum en wees geregeld op bijzondere tekeningen.
Verrijking
Als bekroning van deze warme band heeft Rumpff het museum bijna negentig tekeningen uit haar eigen bezit geschonken. De schenking vormt een prachtige verrijking van de verzameling. Er worden onder meer complementerende werken toegevoegd van kunstenaars van wie het museum al tekeningen had. Zo wordt bijvoorbeeld een confronterend zelfportret van een zwangere Marlene Dumas – in 1990 aangekocht bij Rumpffs galerie – nu aangevuld met een tekening uit dezelfde reeks van Dumas als klein meisje.
Daarnaast is de verzameling een aantal klinkende en voor het museum nieuwe namen rijker, zoals Navid Nuur, Tony Oursler, Kiki Smith en Gert en Uwe Tobias. De langgekoesterde wens om een aantal van de minimalistische tekeningen van Jan Schoonhoven aan de collectie toe te voegen gaat met dank aan Tanya Rumpff in vervulling.
‘Levende kunst’
In de tentoonstelling Gifted Eye in het Prentenkabinet zal een selectie uit de schenking te zien zijn. Het is een prachtige blijk van Rumpffs veelzijdige smaak en begaafde blik. Mede dankzij deze schenking blijft het museum bouwen aan de verzameling eigentijdse tekenkunst en het stimuleren van de ‘levende kunst’, zoals het dat al bijna tweeëneenhalve eeuw doet.
Beeld: Marlene Dumas (1953), Selfportrait as a Little Girl, 1985-87. Penseel in waterverf en zwarte inkt, kleur- en pastelkrijt, dekverf op papier, 41,3 × 34 cm