Nederland heeft een roemrijke geschiedenis en wereldfaam op het gebied van de schilderkunst. Voor het tv-programma ‘Het Geheim van de Meester’, gemaakt in een samenwerking van AVROTROS en IDTV, gingen topexperts de uitdaging aan: het reconstrueren van uiteenlopende Nederlandse en buitenlandse kunstwerken. Museum Slager toont welke geheimen achter de meesterwerken schuilen aan de hand van 26 reconstructies uit de tv-serie. Te zien van 21 april tot en met 18 augustus 2024.

Het team van experts werkte vanuit een modern meesteratelier en met geavanceerde apparatuur om de meesterwerken tot leven te brengen. Zij gingen grondig te werk en gebruikten vele onderzoekstechnieken. Ze verbrandden een koeienschedel om tot precies de kleur beenderzwart te komen die Rembrandt gebruikte. Ze onderzochten het juweel op Vermeers meisje met de parel. Het was geen parel, maar wat was het dan wel?

Kunstschilders Lisa Wiersma en Charlotte Caspers moesten zich zowel de stijl en techniek van Rembrandt en Vermeer eigen maken als die van Jan Schoonhoven. Restaurator Michel van de Laar hielp hen daarbij, evenals materiaaldeskundige Joris Dik en materiaalhistoricus Thijs Hagendijk.

Beeld: Het geheim van de Meester, Museum Slager