Meer dan ooit worden we omringd door visuele communicatie. Dagelijks zien we duizenden boodschappen, telkens een constructie van verschillende visuele elementen. Welke elementen zijn er en hoe worden ze toegepast? Wat wil de afzender? Hoe belangrijk is culturele en visuele diversiteit bij het overdragen van een boodschap? En zijn we ‘visueel onderlegd’ genoeg om de toenemende stroom berichten te begrijpen?

De tentoonstelling wordt gepresenteerd door Graphic Matters in samenwerking met de Grote Kerk Breda. De organisaties vinden elkaar op het raakvlak van beeldtaal, ontwikkeling, erfgoed en het vertellen van verhalen. Zowel de Grote Kerk Breda als Het Paleis van Typografisch Metselwerk zoeken de verbinding tussen het heden en verleden. De Grote Kerk Breda is bij uitstek een voorbeeld van een ruimtelijk beeldverhaal; een gebouw gevuld met tekens en symbolen die ruim 700 jaar oud zijn en nog steeds doorwerken in onze huidige visuele communicatie.De tentoonstelling is speciaal voor deze gelegenheid en locatie uitgebreid met een interactief element; een plek waar ontwerpen ontleed en geanalyseerd worden en bezoekers de relatie tussen de tentoonstelling, de Grote Kerk Breda en hun eigen omgeving onderzoeken. Deze ervaring draagt bij aan een beter begrip van alle tekens en symbolen die in ons dagelijks leven op ons pad komen. Het maakt de bezoekers bewust van de rijkdom en diversiteit van beeldtaal.

Beeld: Het Paleis van Typografisch Metselwerk tijdens Graphic Days in Turijn, 2021