Rob Møhlmann met 100 werken gemaakt tussen 1977 en 2012 (schilderijen).

De titel heeft iets dramatisch en klinkt als een afscheid. Deels is dat ook zo want de schilder Rob Møhlmann (1956) – bekend van zijn uiterst realistische stillevens – is al 8 jaar (eigenlijk al 12) geleden gestopt met schilderen.

Net zo lang is aan dat schilderwerk ook geen aandacht meer aan geschonken. De droeve aanleiding is welbekend; toen zijn vrouw en muze Laura (1949-2010) overleed, verkeerde hij naar eigen zeggen drie jaar lang in een mistig niemandsland. In 2013 besefte hij dat er gekozen moest worden: schilderen óf museum. Beide op hoog niveau handhaven ging niet. Hij koos voor het museum. Het schilderen was voorbij, maar dit was voorbij het schilderen… Toch, bij het bereiken van zijn 65e jaar (in 2021) wilde hij nog één keertje terugblikken.

De tentoonstelling toont een boeiend overzicht van zo’n 100 werken, waaronder een 45-tal bruiklenen. Daaronder zelfs enige werken uit de vroege jaren ‘80. We zien daar ook iets heel anders dan de stillevens, zoals afbraakbuurten in Amsterdam; wat oude pentekeningen; maar ook de opzetjes voor enige etsen. Natuurlijk zijn ook de bekende stillevens aanwezig, waarmee Rob Møhlmann onvermoeibaar iets van het wonder van de alledaagse werkelijkheid trachtte te ontrafelen.

Een zeer bijzondere uiting daarvan is de Cantoserie, van 124 keer hetzelfde conservenblikje, maar telkens in een andere context. In die tijd (jaren ’80) vierde conceptuele kunst hoogtij en was het realisme taboe. Daar viel Rob Møhlmann, als fervent realist, dan ook volledig buiten, maar niemand zag (toen) dat hij met zijn originele en consequente aanpak minstens zo conceptueel bezig was.

Zo ontwikkelde hij ook ‘het bovenafje’; stillevens loodrecht van boven bekeken, iets wat nog niet eerder in de schilderkunst was gedaan. Maar ook schilderde hij stillevens van 3 of 4 kanten, en zelfs schilderde hij alles consequent in een schaal van één op één met de werkelijkheid. Alles als poging om een artistieke greep op de werkelijkheid te krijgen.