Gerard Caris’ werk wordt vaak in verband gebracht met Mondriaan, M.C.Escher en Nul-kunstenaars zoals Jan Schoonhoven.

Vijfhoeken
Het werk van deze 98-jarige kunstenaar speelde een rol in toonaangevende exposities in binnen- en buitenland. Te zien zijn meer dan 40 abstracte reliëfs, sculpturen en schilderijen afkomstig uit zijn privécollectie, waarvan het merendeel niet eerder te zien is geweest. Centraal staat het door Caris ontwikkelde pentagonisme, ofwel vijfhoekigheid. Bij de tentoonstelling is een gratis wandelroute door de Hortus langs enkele kunstwerken en natuurlijke vijfhoeken in het plantenrijk.

Uitzonderlijke plek binnen de kunst
Caris is gedurende zijn hele carrière gedreven door een fundamentele nieuwsgierigheid naar de wiskundige structuur van de vijfhoek. In zijn werk onderzoekt hij de onkenbare structuren van onze wereld, van de kleinste schalen in de natuur tot de grootste structuren van sterrenstelsels. Caris legt op een unieke, natuurlijke manier verbindingen tussen kunst en wetenschap. Daarmee neemt hij een uitzonderlijke plek in binnen de kunst van de 20e eeuw. Zijn werk wordt vaak in verband gebracht met dat van vroege, geometrisch-abstract werkende kunstenaars zoals Mondriaan en andere leden van De Stijl, maar ook met het werk van M.C.Escher en met Nul-kunstenaars zoals Jan Schoonhoven. Tegelijkertijd vormt zijn Pentagonisme een universum op zichzelf.

Wiskundige schoonheid
Door de kracht van herhaling en de zuivere inzet van beeldende middelen is het werk van Caris van een grote schoonheid. De tentoonstelling geeft een overzicht van het oeuvre dat hij in bijna 60 jaar opbouwde, met abstracte reliëfs, sculpturen, schilderijen en grafisch werk. Een speciaal gemaakte video waarbij de bijna 100-jarige Caris in zijn atelier wordt geïnterviewd geeft inzicht in zijn leven en drijfveren. Zijn werkproces wordt toegelicht in een speciale ruimte met schetsen en prototypes.

Werk op de foto: Helix 2, Branching – 1993, copyright Pictoright Amsterdam 2024