De Nieuwe Kerk voert je in de tentoonstelling ๐—›๐—ถ๐˜€๐˜๐—ผ๐—ฟ๐˜† & ๐—ฅ๐—ผ๐˜†๐—ฎ๐—น๐˜๐˜†, ๐Ÿฒ๐Ÿฌ๐Ÿฌ ๐—ท๐—ฎ๐—ฎ๐—ฟ ๐—ด๐—ฒ๐˜€๐—ฐ๐—ต๐—ถ๐—ฒ๐—ฑ๐—ฒ๐—ป๐—ถ๐˜€ ๐˜ƒ๐—ฎ๐—ป ๐——๐—ฒ ๐—ก๐—ถ๐—ฒ๐˜‚๐˜„๐—ฒ ๐—ž๐—ฒ๐—ฟ๐—ธย terug in haar eigen geschiedenis, die onlosmakelijk verbonden is met die van Nederland en de stad Amsterdam.

De tentoonstelling is een tijdreis van ruim 600 jaar waarin alle monumentale onderdelen van De Nieuwe Kerk tientallen historische verhalen vertellen. Zoals dat van het graf van de โ€˜Ridder van Jeruzalemโ€™ in een van de middeleeuwse kapellen, het verhaal van de niet-gebouwde toren, dat van de onbekende huisvrouw, de geschiedenissen van de engelen in De Nieuwe Kerk, of de verhalen van de admiraals van de Republiek. Of neem de koninklijke ceremonies, tot en met de inhuldiging van koning Willem-Alexander. Er zijn verhalen over de Beeldenstorm, de grote brand en de wederopbouw in de zeventiende eeuw, en er is het literaire pantheon van de kerk, met gedenkstenen voor grote schrijvers als Hella S. Haasse, Johan Huizinga, Multatuli, Vondel en W.F. Hermans.

Alle interieuronderdelen doen mee: de glas-in-loodramen, de middeleeuwse frescoโ€™s, de grafmonumenten, het spectaculaire koperen koorhek, het imposante hoofdorgel. En twee normaal niet voor het publiek toegankelijke stijlkamers, die speciaal voor deze tentoonstelling worden opengesteld: de Kerkmeesterskamer en de Domineeskamer.

Beeld: De Nieuwe Kerkย